Uitvaart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Tomb door Matthew Day Jackson, 2010

 

 

 

                   

 

                                                                                                         Foto’s: NN, internet

 

 

Ik de Grote

 

Het werk van Jackson is geďnspireerd op de tombe van de Franse hofmaarschalk en gouverneur van Bourgogne Philippe Pot (1428-1493). Pot liet al in de jaren 1477-1483 het eerbetoon aan zichzelf vervaardigen, het stenen monument is gemaakt door Pierre Antoine Le Moiturier (1425-1497). Pot ligt in harnas op een baar gedragen door acht rouwende monniken. Het kunstwerk bevindt zich in het Louvre.

 

Een tweede inspiratiebron voor Jackson is het niet meer bestaande kunstwerk ‘The Tomb – Death of a Hippie’ (1967) van Paul Thek (1933-1988). Het bestond uit een afgietsel van het lichaam van Thek, gekleed in roze outfit. De tong hing uit de mond, de vingers van de rechterhand waren afgesneden en op het lichaam lagen offergaven voor het leven na de dood. Citaat uit een beschrijving: “The installation presented the artist as an eroticized, victimized vagabond; a creature shaped by Vietnam and Altamont, Kent State and Hair—a martyred hero for a new lost generation. “

 

 

 

 

 

 

Schoonheid en horror

 

In het werk van Jackson worden de restanten van de laatste mens die op aarde leefde ten grave gedragen, de dragers zijn astronauten. De ‘Tombe’ handelt over de vernietiging van de aarde door menselijk handelen. In de glazen grafkist bevindt zich een figuur gebaseerd op het lichaam van Jackson zelf. Sommige onderdelen (handen, voeten) zijn afgietsels van zijn ledematen, andere zijn van verschillend materiaal als het blad van een zeis, een beenspalk, yamwortel, gevonden hout van een wilde vijgenboom en een constructie waarbij de driehoek het uitgangspunt is (Buckminster Fuller-constructie).

 

Een galeriehouder noteerde: Jackson’s skeleton provides both autobiographical reference and explores the interconnectivity of disparate forms and narratives. The Tomb can also be seen as Jackson’s exploration of the ‘Horriful’—his belief that everything one does have the potential to evoke both beauty and horror at the same time. For Jackson, the allusion to death is not a ‘Memento Mori’, but a claim to Carpe Diem’.

 

 

 

 

 

 

Wie ben ik

 

Over zijn werken zei Jackson: “each fulfills a certain facet of the greater concern, which is the relationship between my internal and external worlds. As I walk, read, talk to people, listen to music, watch television, movies, YouTube, I see, hear, feel, smell, and taste things that are a mirror of myself. At the same time, I am concerned with objects outside of myself in the greater pantheon of information that makes up the society in which I live.”

 

“Even in your most ordinary moments, your body is sensing everything around it. Why shouldn’t art-making be like that, but in reverse? It should be like wringing yourself out. Art, for me, is just a way to learn more completely and cohesively about the person I am and the person I’m becoming. As I’m making things, I’m learning new things about myself. Hopefully, that learning can be an element of another person’s learning about [himself or herself]. Maybe just one person outside of myself would be fine.”

 

 

 

 

De astronauten zijn gemaakt van restjes hout en plastic. Het materiaal werd samengeperst tot een klomp

 en vervolgens werd er computergestuurd de astronautenfiguur uit gesneden.

 

 

Kunstenaar astronaut

 

In 2010 werd Jackson in een interview de vraag gesteld of hij ooit astronaut had willen worden. Jackson:

 

“I feel as though being an artist is not so different from being an astronaut. I venture to places never seen, and report back on my experience. While on my journey into the unknown, I am protected by a suit made of all of my experiences, with an undergarment made of the culture that has created the person that I am. My hardened skin inscribed with the sum of everything protects me as I discover myself.”

 

 

 


 

Matthew Day Jackson (VS, 1974)

 

“I examine human predicaments (netelige situaties)”

 

Wikipedia

 

 

 

het beeld was een bruikleen uit de collectie Bert Kreuk, in december 2015 is het werk gedoneerd aan het museum

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: mei 2015

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag