Drager

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kleine relikwiedrager door George Minne, 1897

 

 

 

 

 

 

 

Icoon

 

Minne volgde lessen in architectuur en kunstschilderen, maar kort na zijn studie stapte hij over op beeldhouwkunst en maakte beelden die geheel losstonden van de academische traditie. Hij probeerde het melancholische, het mystieke te verbeelden en wordt daardoor tot de symbolisten gerekend. Minne maakte variaties op zijn beelden. De magere serene geknielde jongen is een icoon van zijn werk geworden. In dit beeld draagt de jongen een relikwiekistje, in andere omarmd de jongen zichzelf. In 1898 ontwierp hij de ‘Knapenfontein’ of ‘Fontein der geknielden’. Vijf identieke geknielde naakte jongens plaatste hij op de rand van een waterbekken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

George Minne (1866-1941)

 

Wikipedia

 

Minne wilde in 1890 graag in de leer bij Rodin, maar werd afgewezen in waarderende bewoordingen. Een paar jaar later maakte hij een nieuwe start door een opleiding beeldhouwen te volgen aan de Academie. Hij streefde naar vereenvoudiging in zijn beelden om daarmee de expressie te verhogen, hij reduceerde en abstraheerde. Hij maakt treurende, in zichzelf gekeerde mystieke figuren, pieta’s en moeder en kind-beelden. Dat zijn belangrijk thema’s in het symbolisme, een stroming waar hij toe gerekend wordt. De jaren tussen 1896 en 1900 worden gezien als zijn meest creatieve. Toen hij rond de eeuwwisseling succes begon te krijgen in Europa, had hij zijn belangrijkste werk al gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: april 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag