Overwonnen met Overwonnene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’age d’airain door Auguste Rodin, 1876

 

                          Het bronzen tijdperk

 

                                                                     Het beeld stond op de tentoonstelling Sonsbeek ‘49

 

 

de morele en fysieke ineenstorting van de figuur wordt expressief tot uiting gebracht schreef een criticus in 1877

 

 

Overwonnene met/zonder wapen

 

In 1876 maakte Rodin een reis naar Ialië waar hij onder de indruk raakte van het werk van Michelangelo en waar hij sculpturen uit de klassieke oudheid bestudeerde. De reis en het werk ‘de stervende slaaf’ van Michelangelo  inspireerden hem tot het maken van de figuur ‘Het bronzen tijdperk’. In België, Rodin woonde toen in Brussel, werd het gipsmodel in 1877 tweemaal tentoongesteld onder de titel ‘De overwonnene’ (het werd ook wel ‘De gewonde soldaat’ genoemd); het stelt waarschijnlijk de Franse nederlaag in 1870  tegen de Pruisen voor. De overwonnene had op de eerste expositie nog een lans in de linkerhand, op de tweede was het wapen weggelaten.

 

 

Geruchten

 

Na een lovende beschrijving besloot een kunstcriticus van de krant L'Etoile belge (Belgische ster) met een roddel die de ronde deed: Rodin zou het realistische beeld door middel van een gipsafgietsel van zijn model gemaakt hebben want het beeld was te levendig, te echt. Die maakprocedure is een kunstenaar onwaardig en Rodin probeerde het gerucht de wereld uit te helpen maar dat lukte niet volledig. Als reactie op de twijfel maakte Rodin zijn volgende beeld niet levensgroot maar meer dan levensgroot.

 

 

 

       

 

                      model Auguste Neyt

 

 

Voorspraak van vrienden

 

Rodin wilde het beeld vervolgens in 1880 in Parijs exposeren. De commissie die toelating tot de Salon en het gieten in brons moest goedkeuren twijfelde echter vanwege de geruchten die hen bereikt hadden. Rodin fotografeerde zijn model Auguste Neyt en stuurde de foto’s en gipsafgietsels van Neyt naar Parijs om het verschil met zijn beeld aan te tonen. Maar de commissie nam niet de moeite de bewijzen te onderzoeken. Op voorspraak van kunstenaarsvrienden kwam het beeld echter alsnog op de expositie. Het werk was een onmiddellijk internationaal succes, Rodin verwierf er bekendheid mee. In hetzelfde jaar volgde -opnieuw op voorspaak van de vrienden- de staatsopdracht voor de Hellepoort.

 

 

 

 

                                                          Rodin maakte decennia-lang afgietsels van het beeld;

het originele bronzen beeld bevindt zich in het Musée d'Orsay in Parijs;

 

 

 


 

Auguste Rodin (Fr. 1840-1917)

 

Wikipedia

 

Rodin introduceerde het schetsmatige in de beeldhouwkunst, kneedde het oppervlak van zijn beelden tot een eenheid van licht en schaduw. Daarmee sloot hij aan bij het impressionisme in de schilderkunst, en doorbrak de heersende conventies in de beeldhouwkunst. Het bracht hem grote waardering en totale afwijzing. Rodin wordt beschouwd als het vertrekpunt van de verschillende stromingen die opgang deden in het begin van de 20e eeuw, ofwel als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst. Zijn lijn werd verder voortgezet of men zette er zich juist tegen af. De klassieke beeldhouwkunst had na hem afgedaan.

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: mei 2015

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag