Rose or Rows

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rose and Tower door Sol LeWitt, 2002

 

                                 Rows in four directions and Tower

 

 

 

 

 

Ter herinnering

 

Het werk dat tot september 2013 op de binnenplaats van het Gemeentemuseum stond, is door LeWitt gedoneerd aan het museum ter nagedachtenis aan Enno Develing (1933-1999), conservator Moderne Kunst van het museum. Develing haalde LeWitt in 1970 naar Europa voor een van zijn eerste museale solo’s. Met drie tentoonstellingen tussen 1968 en 1970 introduceerde Develing de conceptuele kunst in Nederland.

 

Roos en Toren is opgemetseld uit Berlage baksteen, stenen in hetzelfde geel als in de muren van het museum. Enno Develing en zijn vrouw Josine de Bruyn Kops werden persoonlijke vrienden van de kunstenaar Sol LeWitt. Het reliëf met geometrische figuren van LeWitt dat aan de gevel van het naastgelegen Fotomusem hangt, is aan haar opgedragen.

 

 

 

                                                                      

 

                                                                                                                           Foto: GM

 

Afgebroken

 

In Nieuwsbrief nr 1 meldt het museum najaar 2013 dat de binnenplaats overkapt gaat worden. “Het kunstwerk van Sol Lewitt en de tegels zijn uit de binnentuin verwijderd. het kunstwerk zal worden herbouwd in de beeldentuin, zo is het plan.” Maar zomer 2014 blijkt het twijfelachtig of het werk ooit nog terugkomt omdat het werk gemaakt is voor een binnenplaats, het moet beleefd worden in samenhang met die omgeving.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      citaat van de website van het Gemeentemuseum

 

 

 

Rose of the winds

 

Het museum heeft het werk steeds aangeduid met de titel ‘Rose and Tower’ (zie boven). Een eerdere versie van het werk dateert van 1993 en staat (of stond?) op de binnenplaats van het Westfälischen Landesmuseums te Münster, Duitsland (rechts; Foto: NN). Dat werk heeft de titel ‘Rows in Four Directions and Tower’. Sinds 2016 noemt het Gemeentemuseum haar afgebroken werk ook ‘Rows in Four Directions and Tower’, misschien ten onrechte.

 

Mogelijk heeft Lewitt met de nieuwe versie van het werk in den Haag ook de titel veranderd, het gaat om een monument ter nagedachtenis van een vriend. Met ‘rose’ kan zowel naar de bloem als naar windrichtingen verwezen worden. De Engelse Wikipedia: “A compass rose, sometimes called a windrose, or Rose of the Winds, is a figure on a compass, map, nautical chart, or monument used to display the orientation of the cardinal directions: North, East, South, and West—and their intermediate points.

    

 

 

 

 

 

                                                                                                                              Google Earth

 

 

 


 

Sol LeWitt (1928-2007)

 

Wikipedia

 

Het werk van Lewitt wordt tot de stroming minimal art, onderdeel van de conceptuele kunst, gerekend. Bij minimal art ligt de nadruk op het idee, niet op de realisatie van het kunswerk. Het concept is belangrijker dan de uitvoering. Een uitspraak van Lewitt: "Banale ideeën kun je niet redden door een degelijke uitvoering, het is moeilijker om goede ideeën te verknallen."

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum Den Haag

Stadhouderslaan

 

Foto’s:  februari 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag