Stuwdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weir door Carl Andre, 1983

 

 

Brancusi

 

Uitspraken van Carl Andre in de NRC van 17 november 1978: “Ik ben misschien helemaal gek, maar ik zie mijn werk in de lijn van Berini, Rodin, Brancusi, en dan zet ik mijn naam aan het einde van dat rijtje.”

 

“De sokkels van het beeldhouwwerk van Brancusi zijn inderdaad zeer opvallende gegevens, maar voor mij hebben die sokkels nooit een belangrijke rol gespeeld. [..] Mij interesseerde veel meer de vertikale beweging van Brancusi, zijn gebruik van de zuil. Die ‘Eindeloze zuil’ die Brancusi in Roemenië heeft opgericht, was voor mij de grote uitdaging. Maar toen ik eenmaal een zekere afstand tot Brancusi had genomen, kon ik in principe iedere richting gaan gebruiken.

 

Hout vormde voor Brancusi een uitdaging, voor mij geldt hetzelfde. Maar ik had al snel begrepen dat ik geen bewerker van hout ben. Liever dan het te bewerken, legde ik stukken hout in bepaalde combinaties bij elkaar, zoals Brancusi in zijn werk vaak allerlei elementen met elkaar in verbinding brengt.”

 

 

 

 

 

 

Vorm en materiaal

 

Andre’s sculpturen bestaan uit een systematische ordening van ruwe materialen. Zijn werk, zegt hij, is niet een ingreep in het materiaal, maar een ingreep in de ruimte. Hij nam gestandaardiseerde houten balken of koperen platen en stapelde ze op of legde ze naast elkaar op de grond. Daarom heeft hij nooit een atelier gehad, hij bestelde de houtblokken, de platen, de bakstenen bij leveranciers en arrangeerde de gelijke delen ter plekke.

 

Andre bouwde zijn werken op zonder de bouwstenen, de onderdelen, aan elkaar vast te maken. Daarbij hield hij de menselijke maat. De onderdelen zijn (vrijwel) altijd door één persoon te hanteren. ‘Weir’ is opgebouwd uit blokken cederhout, een lichte houtsoort.

 

Weir of stuwdam is aangepast aan een specifieke zaal van het museum bij aankoop. Toch ligt het in 2012 in een andere zaal dan in 2008, het is dus voor expositie niet zaalgebonden.

 

 

 


 

Carl Andre (VS, 1935)

 

Wikipedia

 

Carl Andre hoorde tot de minimalisten, op hun werk is het motto van toepassing ‘je ziet wat je ziet’ ofwel ‘what you see is what you get’. Het ging om de vorm van het kunstwerk, er was geen inhoud. Later noemde Andre zich ‘matterist’, het ging om het materiaal waar hij mee werkte, niet alleen om de vorm.

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum Den Haag

Stadhouderslaan

 

Foto’s:  februari 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag