Vier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De grote vier door Carel Visser, 1954

 

 

 

 

 

 

Visser: “Kunst mag wel mooi zijn, maar niet al te aangenaam. Ik hoop wel dat je aan mijn beelden kunt zien wanneer ze gemaakt zijn. Ik sta op de oever van de grote rivier van de tijd en geef vorm wat voorbijkomt.”

 

“Chaos is de vijand van de beeldhouwer. Waar het mij om gaat is het bereiken van vanzelfsprekendheid. Mijn beelden moeten net zo vanzelfsprekend zijn als een boom of een paard.”

 

 

 

 

 

Monument

 

Het werk is in 1962 uitvergroot en in Amersfoort geplaatst als oorlogsmonument. De vier verwijzen naar de vier geallieerde grootmachten, die de Tweede Wereldoorlog beëindigden.

 

 

 


 

Carel Visser (1928-2015)

 

Wikipedia

 

Carel Visser was altijd geďnteresseerd in abstractie. Zijn eerste beelden maakte hij van ruw hout en dieren boeiden hem meer dan de mens. Hij laste de beelden, gemaakt van ijzeren pijpen en plaatijzer, in elkaar. De lastechniek had Visser zich eigengemaakt in de werkplaats van het aannemersbedrijf van zijn vader. Later werkte hij puur abstract en weer later contructivistisch, hij assembleerde een grote verscheidenheid aan materiaal.

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: september 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Gemeentemuseum, Den Haag