Laswerk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur: Ontwerp voor een monument ter ere van Guillome Apollinaire door Pablo Picasso, 1928

 

 

 

 

                             Drie ontwerpen voor een monument ter ere van Guillome Apollinaire, 1928

 

 

Sterrenbeeld

 

In 1928 vroeg Picasso aan Julio González hem te helpen met het realiseren van zijn ideeën voor een monument van dichter Guillome Apollinaire. Picasso had al eerder laten weten met González te willen samenwerken en de laatste herinnerde hem daaraan in 1928 toen hij geld nodig had. “Om mijn zusters te helpen”, schreef González aan Picasso, “smeek ik je om mij werk te geven, zoals ik denk dat dit al je bedoeling was”.

 

González leerde Picasso lassen en Picasso maakte vier constructies van ijzerdraad waarvan er een verloren gegaan is. Zijn inspiratiebron waren hemelkaarten waarop lijnen sterren verbonden om een sterrenbeeld te vormen.

 

  

                                                                                                                                           Het Vaderland, 31 oktober 1934

 

 

 

                                 Links: Lezende vrouw in corset (Femme en corset lisant un livre) door Picasso, 1914-17

 

 

 

 

                                                                            Atelier van Picasso rond 1933 (Foto (detail): Brassaï)

 

 

 

 

                                                                            Hoofd (Tête), 1928

 

 

 

 

                                                                                                         Figuur, 1931

 

 

 

 

De vrouw in de tuin (La femme au jardin) door Picasso, 1930-32 (mogelijk begonnen in 1929)

       Rechts: Schilder met palet en ezel (Peintre à la palette et au chevalet door Picasso 1928 (olieverf)

 

 

 


 

Pablo Picasso  (1881-1973)

 

Wikipedia

 

 

      

 

                       Er lijkt iets met de linker bloem gebeurd …

                                     ... maar er blijken twee versies te bestaan: een ijzeren (wit geschilderd) en een bronzen

 

Picasso wilde het beeld buiten zetten maar daar zou het aangetast worden door roest. Daarom vroeg hij González een bronzen kopie te maken. González sneed het beeld uitelkaar en goot de onderdelen af in brons. Daarna assembleerde hij de beelden (opnieuw). Het was ‘titanenwerk’ volgens González.

 

Tijdens de samenwerking met Picasso vindt González zijn eigen stijl in beeldhouwen met gelaste ijzeren assemblages opgebouwd uit lijnen, vlakken en lege ruimtes. Zijn werkwijze omschreef Gonzalez met: “tekenen in de ruimte, gebruik maken van die ruimte en daarmee opbouwen alsof het een nieuw verworven materiaal was.”

 

 

 


 

Gemeentemuseum Den Haag

 

Tentoonstelling González, Picasso en Vrienden; winter 2017-18

 

Foto’s: februari 2018

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Julio González