Draaddun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La clairière door Alberto Giacometti, 1950 (gieting 1982)

 

                                  open plek in het bos

 

 

Afstand

 

Nadat Giacometti in 1935 het surrealisme achter zich gelaten had, zocht hij jarenlang naar een nieuwe beeldtaal. Na 1945 kwam hij naar buiten met zijn graatmagere figuren. Later vertelde hij dat hij weliswaar realistische figuren probeerde te maken, maar dat hij telkens uit kwam bij bij de hoge smalle spookachtige figuren.

 

Als hij in die jaren een figuur of hoofd tekende, leken ze steevast klein en ver weg. Hij tekende ze zoals hij ze waarnam, niet zoals hij wist hoe ze er uitzagen. “Ze leken slechts als ik ze heel klein maakte”, zei hij. Er is een anecdote dat hij kort voor de oorlog op afstand zijn vriendin en model Isabel zag lopen op de Boulevard St Michel en dat hij dat beleefde als een verschijning. Hij raakte geheel in beslag genomen door de voorstelling van een slank figuur op afstand, zich bevindend in een leegte. De oorlogsjaren bracht hij door in Genève en daar maakt hij talloze kleine hoofdjes en figuurtjes, zo klein, dat hij ze later mee kon nemen in luciferdoosjes.

 

 

 

 

 

 

Obsessief

 

Na de oorlog brak hij met het obsessief klein maken van zijn figuren, ze werden daarna steeds uitgerekter. Zijn anorexia-achtige figuren zijn het resultaat van het steeds meer wegsnijden op zoek naar de essentie. Giacometti vertelde eens: “What I know, more than ever, is that the more I take away, the fatter it becomes. But why, I don't know yet. With the bust I'm doing now, I do nothing but take away, and it's so fat that I feel it must be twice as thick as it is. So, I've got to take away, take away, take away...”  en de figuren “moeten zó licht zijn, dat ik ze met één hand op kan pakken en naast mij in de taxi plaatsen.” De ruimte zit niet in de mens, maar om hem heen, was zijn opvatting. Het volume van de mens beperkte hij zodat alleen de essentiële lijnen overbleven.

 

 

 

            

 

 

Boompjes

 

La clairière, of open plek in het bos, is een van de weinige beelden van Giacometti met meerdere figuren. In 2013 werd een exemplaar verkocht bij het veilinghuis Christies, het bracht bijna 4,5 miljoen dollar op. Citaat uit de kavelbeschrijving:

 

Giacometti himself explained its origins to his New York-based dealer Pierre Matisse on the occasion of his second one-man show in the United States. “In March and April of this year, I sketched out, every day, three figures. I also sketched out some heads. I stopped before I had quite arrived at what I was looking for. Yet I couldn't destroy those little sketches. They were still there, standing upright, and I didn't want to leave them on their own, lost in space.

 

“I began by making a composition with three figures and a head. I made it almost in spite of myself (or, rather, it made itself before I thought of it). Almost immediately, I wanted to do something less rigid with them. But what? I couldn't decide.

 

“A few days later, I cleared the table and laid the figures down on the floor, at random. They formed two groups that seemed to correspond to what I was looking for. I set up the two groups on platforms, leaving them just as they were, and I worked on them, leaving both their positions and their dimensions unchanged.

 

“To my amazement, the one with nine figures reminded me of a clearing - like a meadow grown wild, with trees and shrubs on the edge of a forest - which had always fascinated me”.

 

 

 


 

Alberto Giacometti (1901-1966)

 

       Wikipedia Ned                    Wikipedia Eng

 

 

Giacometti is Zwitser van geboorte. Maar evenals de ‘buitenlanders’ Picasso en Brancusi, speelde zijn artistieke leven zich af in Frankrijk. Op twee oorlogsjaren na, heeft Giacometti vanaf zijn 21ste gewoond en gewerkt in Frankrijk. Daarom wordt ook hij, evenals zijn voornoemde illustere tijdgenoten, op deze site geïndexeerd onder Frankrijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

          bruikleen

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  maart 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller