Kröller-Müller

                                                                                                            Museum

 

Otterlo, De Hoge Veluwe

 

 

 

 

 

 

 

Blijvend monument

 

Helene Müller (1869-1939), Duitse van origine, trouwde in 1888 met de Nederlandse zakenman Anton Kröller. Begin 20e eeuw volgde ze lessen kunstbeschouwing bij kunstcriticus Bremmer en ging snel daarna kunst verzamelen. Haar interesse was breed. Ze kocht zowel schilderijen, tekeningen en prenten als beelden, van zowel Nederlandse als buitenlandse kunstenaars, en zowel oude als hedendaagse kunst.

 

Aan het begin van de vorige eeuw kocht het echtpaar grote stukken land op de Veluwe en maakte er een parkachtig landgoed van. Behalve voor privé-gebruik diende het ook op termijn een ander doel: het scheppen van een ‘blijvend monument waar natuur en kunst op zeldzame wijze vereenigd zijn.’ Dat lukte in 1935, het landgoed werd overgenomen door de Stichting Het Nationale Park De Hoge Veluwe en was vanaf dat moment publiekstoegankelijk.

 

Het rijk ondersteunde de bouw van een museum voor de kunstcollectie van de Kröllers dat in 1938 opende en de Kröllers schonken de collectie aan het rijk. Huisvriend en architect Henry van de Velde ontwierp het logo voor het museum met de St. Hubertuslegende als uitgangspunt. Het bestaat uit een wit kruis in een geabstraheerd gewei op een blauwe achtergrond.

 

Een uitspraak van Helene Köller-Müller: ‘De mens is toch per slot wat hij achterlaat.’

 

 

 

 

het logo ontworpen door Henry van de Velde, 1937-38

 

 

 

Beeldhouwkunst

 

De nadruk bij het verzamelen lag bij Helene Kröller-Müller op de ontwikkelingen in de schilderkunst, na de oorlog werd door haar opvolgers het accent verschoven naar de ontwikkelingen in de beeldhouwkunst. In 1961 opende het beeldenpark naast het museum, het park is nu ca 25 ha groot, er staan ruim 100 beelden. De beelden in de beeldentuin staan op een ander onderdeel van deze website. Op deze pagina’s staan de beelden die op zaal staan.

 

De collectie laat de ontwikkeling van de beeldhouwkunst vanaf Rodin zien. Auguste Rodin wordt algemeen beschouwd als het vertrekpunt van de verschillende stromingen die opgang deden in het begin van de 20e eeuw, hij wordt gezien als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst. Rudi Oxenaar (directeur vanaf 1963) koos ervoor de collectie uit te breiden met werk dat was ontstaan uit rationaliteit, evenwichtigheid en beheersing. Kunstrichtingen als Minimal art, Art pauvre, Zero, Nul-beweging en het constructivisme kregen alle aandacht. Kunst ontstaan uit emotie, bewogenheid en uitbundigheid liet hij links liggen. Beelden van Cobra zijn bijvoorbeeld niet vertegenwoordigd in de verzameling.

 

In navolging van Helene Kröller-Müller die van enkele kunstenaars (m.n. Vincent van Gogh) veel werken aankocht, is bij het samenstellen van de collectie beeldhouwkunst ook de diepte gezocht bij enkele beeldhouwers. Zo bevinden zich bijvoorbeeld van Jacques Lipchitz, Barbara Hepworth, Andre Volten, Carel Visser en Joost van den Toorn een ruim aantal werken in de verzameling.

 

 

 

 

                                                                                                            Baadster door George Minne, 1899

 

 

 

 


 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller-Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller-Müller