Gipsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Staande figuur door Jacques Lipchitz, 1915

 

 

 

 

                                                                                                                                 Reader in armchair, 1922

 

 

In 1913 ontmoette Lipchitz in Parijs Picasso en andere kunstenaars die kubistisch werkten. Hij raakte er door beïnvloed en werkte een aantal jaar eveneens in kubistische stijl. Lipchitz beschouwde het kubisme als een ‘fundamentele grammatica’, als een middel om steeds opnieuw het vormgeven aan volume, vlak en richting in een drie-dimensionale ruimte, te onderzoeken.

 

 

 

 

                                                                                                                                 Vrouw met gitaar, 1925

 

 

De Jacques and Yulla Lipchitz Foundation doneerde in 1977 36 gipsen aan het Kröller-Müller Museum. Het museum toonde in 1958 in een grootse expositie 116 werken van de kunstenaar.

 

 

 

                                                                                                                                 Figuur, 1926

 

 

 

 

                                                                                                               Vrouwenhoofd met hand, 1930

 

 

 

 

                                                                                                                   Hoofd steunend op handen, 1933

 

 

 


 

Jacques Lipchitz (1891-1973)

 

Wikipedia                      Info Lipchitz

 

 

In de twintiger jaren begon Lipchitz weer met gebogen lijnen te werken. Lipchitz: “Plotseling ontdekte ik dat volume in de beeldhouwkunst door licht en schaduw wordt gecreëerd. Volume is licht. In een zacht afgerond of gebogen beeldhouwwerk kabbelt het licht over het oppervlak en kan het idee van volume, van de derde dimensie, verminderen of zelfs vernietigen. Wanneer de vormen van het beeldhouwwerk hoekig zijn, wanneer het oppervlak wordt gebroken door diepe insnijdingen en contrasten, kan het licht de ware sculpturale eigenschappen naar voren brengen.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  maart 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller