Vredeszuil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Colonne de la paix door Antoine Pevsner, 1954

 

 

 

 

 

 

De kunststroming Constructivisme ontstond begin vorige eeuw in Rusland en Antoine Pevsner en zijn broer Naum Gabo waren belangrijke representanten. In 1920 schreven ze het ‘Realistisch manifest’ waarin ze opriepen te komen tot een ‘niet representatieve’ (abstracte) kunstvorm, gebruik makend van industriële materialen en strevend naar dynamische vormen. Constructivisten bouwden de geometrisch gevormde kunstwerken; tot dan toe werden beelden gemodelleerd of gehakt.

 

 

 

 

 

Pevsner en Gabo schreven in het ‘Realistisch manifest’: “Kunst heeft als taak de mensen te begeleiden, overal waar hun onvermoeibaar leven stroomt en werkt, zodat het levensvuur in de mensen niet dooft”.

 

 

 


 

Antoine Pevsner (1884-1962)

 

Wikipedia

 

 

Na diverse bezoeken aan de Franse hoofdstad voor WO I, verhuisde hij in 1923 definitief naar Parijs en kreeg in 1930 de Franse nationaliteit. Parijs was, zei Pevsner, “het paradijs voor kunstenaars”; hij voelde zich er vrij.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  maart 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller