Elementen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aarde en water door Nic Jonk, 1972

 

 

 

 

 

 

 

                                 

 

                                                                                               De aarde en het water; beeldentuin Groot-Schermer in 1976

 

Met of zonder vuur

 

Jonk maakte beelden van mythologische vrouwen en dieren in weelderige vormen. Hier beeldt hij Gaia, moeder Aarde uit, zittend op een dier dat opduikt uit het water, ze draagt een vlam. De beelden van Jonk staan door heel Nederland in de openbare ruimte. Van dit beeld staat ook een exemplaar in Katwijk, Emmeloord en Venlo.

 

Er is verwarring over de naam. In Katwijk en Emmeloord heet dit werk ‘Aarde en water’, in Venlo heet het ‘Land, water en vuur’. Er bestaat een gelijkend beeld van Jonk uit 1976 dat de naam ‘Aarde en water’ draagt, het staat in Purmerend, Emmen en Heerhugowaard. Mogelijk heeft Jonk de titel van het beeld uit 1972 later gewijzigd, er bestaat een foto uit 1976 met het werk in zijn beeldentuin, daar draagt het de naam ‘Aarde en water’.

 

Jonk bleef aan zijn ontwerpen werken, veranderde details of de opzet. ‘Aarde en water’ uit 1976 zal voortgekomen zijn uit de eerdere versie van 1972.

 

 

 

 

                          ‘Aarde en water’ (1976) van Nic Jonk op het Waagplein in Purmerend

 

 

 

 

 

 

 


 

Nic Jonk (1928-1994)

Na een opleiding in het reclamevak, gevolgd door avondlessen aan de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam en een opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, vestigt Nic Jonk zich in 1956 als zelfstandig beeldend kunstenaar te Amsterdam. Om in deze beginperiode in zijn onderhoud te voorzien, werkt Jonk tot 1975 als docent o/a op de Koninklijke Academie te 's-Hertogenbosch, Ateliers '63 te Haarlem, en de Rietveldakademie te Amsterdam, in 1965 verhuist Jonk met zijn gezin naar Grootschermer, waar hij gaat werken in wat later het 'Nic Jonk Museum' zal worden.

 

 

 

 

 

Werkwijze

 

Jonk maakte zijn beelden volgens een bepaald concept. Eerst tekende hij kleine krabbels op een blocnote die voor niemand leesbaar zijn. De tweede fase bestond uit een mini-beeldje van was, waarbij alleen de grote vormen werden uitgewerkt. Vervolgens kwam er een groter en meer uitgewerkt model van klei. Tijdens het werken met klei stond Jonk het meest open voor inspiratie, ook al wist hij al hoe het beeld eruit komt te zien. Daarnaast was Jonk vooral gevoelig voor licht: de partijen die licht vangen, woog hij af tegen de schaduwpartijen. Bovendien wilde hij de negatieve vorm (de holte in het beeld) verantwoorden en als er meerdere zijn, ze tegen elkaar afwegen. In de vierde fase (het vertalen van het gipsmodel op ware grootte) maakte Jonk weinig ingrijpende correcties.

 

www.nicjonk.nl            Wikipedia

 

 

 


 

Kasteel Keukenhof, Lisse

 

Foto’s:  oktober 2013 en juli 2014

 

 

Startpagina site

 

Startpagina Beeldenpark Kasteel Keukenhof