Signaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Signal door Pearl Perlmuter, 1961-62

 

 

Vier

 

Het beeld Signal ontwierp Perlmuter in 1961. Het ontwerp bleef in haar bezit. Van het beeld zijn vier exemplaren gegoten. Het Stedelijk Museum in Amsterdam verwierf een exemplaar, de tweede kwam in bezit van de gemeente Eindhoven en stond in het Stadswandelpark (het is weggehaald nadat bronsdieven er een deel afgezaagd hadden), de derde werd opgenomen in een particuliere collectie in Zwitserland en de vierde hield Perlmuter in eerste instantie zelf. Later is het beeld toegevoegd aan het Instituut Collectie Nederland en staat nu bij Kasteel Keukenhof.

 

 

 

 

 

Doodsangst

 

Het beeld is ontstaan na een levensbedreigende ervaring van Perlmuter. Ze raakte in buitenwater onderkoeld en haar benen werden gevoelloos. Ze dreigde te verdinken en kon alleen met de armen wild zwaaien. Ze werd gered en het beeld Signal of Signaal was een uiting als een schreeuw om leven.

 

 

Expressionistisch

 

Perlmuter over haar beeld: “Signal is een expressionistisch bronsplastiek, bestaande uit een figuur van kantig van elkaar weerstrevende, opgaande, dwarse en glijdende vlakken. De brede horizontale vlakken, steunend op een smalle schuin-bewegende voet, hellen over de sokkel heen. Het beeld is afgegoten in brons van een model opgebouwd uit stukken was, aan elkaar vastgezet en gesteund door riet- en rotanstokken en boetseerwas.”

 

In 1978 stond een tweede exemplaar in het Leidse bosje in Amsterdam. Perlmutter schonk het beeld in 1962 aan Willem Sandberg die het in 1963 aan het Stedelijk museum schonk (Foto rechts: Beeldbank Amsterdam).

    

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pearl Perlmuter (1915 - 2008)

 

Perlmuter is van oorsprong een Amerikaanse beeldhouwer. In Parijs ontmoette ze in 1945 de beeldhouwer Wessel Couzijn en kwam als zijn echtgenote mee naar Nederland. In de loop der tijd werd haar werk abstracter en ze experimenteerde met was. De beelden die via de wastechniek tot stand kwamen zijn unica. Haar abstract-expressionistische beelden sloten aan bij de schilderkunst van die tijd.

 

Wikipedia

 

 

 

Miskend

 

Een interview uit 2001 heeft als openingszin: Beeldhouwster Pearl Perlmuter kreeg in het Nederland van de jaren vijftig geen voet aan de grond. Nu heeft ze meer succes dan ooit. Op de vraag ‘Voelt u zich als beeldhouwster miskend ?” antwoordt ze:

 

,,Ach, je denkt als kunstenaar altijd dat je niet genoeg wordt gewaardeerd.'' Ze vindt dat ze eigenlijk niet meer mag klagen, ze heeft nog nooit zoveel succes gehad met haar werk als nu. Het Kröller-Müller museum kocht vorig jaar twee beelden van haar aan uit de jaren vijftig, toen ze in massieve, bijna abstracte vormen werkte.

 

Het gaat haar, zoals ze zelf zegt, `voor de wind' en ze heeft het `nog nooit zo druk gehad' als nu op haar 85ste.

 

 

Links: Het exemplaar dat in Eindhoven stond. In 2008 is het beeld afgezaagd door bronsdieven, de stomp stond in 2011 nog in het park. In 2013 blijkt het restant weggehaald.

 

 

Ze deelde een atelier met haar man Couzijn. Perlmuter : ,,We hadden allebei wat kleine beelden meegenomen uit Amerika. Toen we hier pas waren, kwamen er veel mensen langs om Wessel terug te zien. Als ze dachten dat bepaalde beelden door hem waren gemaakt, waren ze geïnteresseerd, maar als ze hoorden dat het mijn werk was, keek niemand er meer naar.''

 

(citaten uit de NRC, 5 januari 2001)

 

 

 


 

Kasteel Keukenhof, Lisse

 

Foto’s: juli 2014

 

 

Startpagina site

 

Startpagina Beeldenpark Kasteel Keukenhof