Leap of Faith

 

Joseph Klibansky in Museum De Fundatie, Zwolle; winter-voorjaar 2017

 

 

 

 

 

 

Hedendaags

 

De Gooier Joseph Klibansky (geboren in 1984): Ik ben een contempory artist en werk internationaal. Ik vind het belangrijk dat mijn werken een positieve energie uitstralen. Als je kijkt naar de international contempory art-scene, dan heb je artists als Jeff Koons en Anish Kapoor en dat is eigenlijk waar ik me aan wil spiegelen. Daarom heb ik vanaf het begin ‘art’ gezegd, dan heb ik in mijn hoofd een soort global artworld gevoel. Ik kan niet anders denken dan in art. Als iemand aan mij vraagt wat doe jij, dan zeg ik ‘ik ben een contempory artist’.

 

 

 

 

 

 

Het product kunst

 

Klibansky volgde een opleiding bedrijfskunde en tijdens een stage kwam de 21-jarige Joseph op weg naar zijn werkplek geregeld langs kunstwinkels in Amsterdam. “Elke ochtend liep ik dezelfde route langs art galleries. Ik zag al die kunst en ik dacht: hier kan ik wat aan toevoegen”. Andere versie: “Een vriend van mij werkte in een art gallery. Iedere dag hadden we een uurtje pauze [bij de stage] en ik ging daar een bakje koffie drinken. Ik keek om me heen en zag de kunst en [..] dacht, ‘hé ik kan dit en heb wat toe te voegen’“. Een gat in de markt.

 

Een derde anekdote (door zijn moeder en vertegenwoordiger verteld in 2012): Naast de galleries die Klibansky in de hoofdstad zag, zag hij op Koninginnedag ‘a well-known painter, painting on the street’. ‘Oh, that is so cool’ dacht Klibansky en hij besefte ‘that is what I wanna do, that is a cool life, I want to be an artist’.

 

Bij talkshowhost Pauw vertelde Klibansky op 18 mei 2017: “Toen ik begon, kreeg ik van mijn moeder een kunstenaarskrantje, ze zei: je bent nu artist en nu heb je een vakblad. Ik keek in dat vakblad .. heel motiverend .. 95% van de kunstenaars verdient minder dan 10.000 per jaar. Ik dacht, ja, hier kun je gelijk de open haard mee aansteken.”

 

De creatief ondernemer zegt dat hij op school beter was in economie dan handvaardigheid. “Ik denk ook wel dat dit de basis is van het succes. Dat je naast iets moois kunt creëren en visie hebt, je ook weet hoe je dat structureel goed in de markt moet zetten. Ik denk dat dit het succes is van alle grote artists.”

 

Marketing weet een bedrijfskundige, is een onmisbaar instrument om een product in de markt te zetten, vraag te creëren. Marketing gaat uit van 4 P’s. Naast plaatsing, promotie en prijs, gaat de eerste P over het product zelf, datgene wat verkocht moet worden. Wikipedia: ‘Hierbij draait het er vooral om hoe dit product aansluit bij de wensen en behoeften van de klant. Marketing begint dus al bij het ontwikkelen van het product.’

 

 

 

 

                                                                                                                                             

Klibansky aan de hand van de vier marketing P’s

 

Product

 

Kernpunten in kunstbeschouwingen zijn vaak de artisticiteit, originaliteit en esthetiek, het verhaal of boodschap achter het werk, de vragen en daarmee reflectie die opgeroepen worden, de symboliek, emotionaliteit en gelaagdheid. Een paar van deze begrippen - verhaal, vragen, reflectie, symboliek - komen in interviews met Klibansky als een mantra terug.

 

Enkele citaten:

 

- “Ik vind het heel belangrijk dat een kunstwerk een goed concept heeft, en een boodschap heeft.”

 

- “Ik wil mensen door de herkenbaarheid van het beeld het verhaal intrekken. Dat ze als ze ernaar kijken zelf beginnen te fantaseren wat er zich eigenlijk voor hun ogen afspeelt.”

 

- Hij wil met zijn werk geen oordeel vellen, zegt hij. “Ik stel alleen vragen.”

 

- “Ik wilde een stuk neerzetten die een vraag stelt. En ik wacht nu op antwoorden van het grote publiek.”

 

- “Denk daar eens over na, wil ik de mensen vragen. Probeer iets te accepteren zonder dat er al meteen bewijs ligt.”

 

- Wat is het doel van je kunst? Klibansky: “Voornamelijk om vragen te stellen. Ik wil een stukje reflectie pakken van de maatschappij waarin we leven en zeggen hé, wat vind je hiervan?”

 

- “Het is mijn doel als kunstenaar om mensen vooral een mogelijkheid tot zelfreflectie te geven. Al mijn sculpturen gaan over de tijd waarin we nu leven. Ik wil mensen aansporen tot nadenken.”

 

- “Wat alle werken verbindt is symbolisme. Je ziet heel veel symbolisme in de werken. Bij de ene is het wat zoeter, bij de ander is het heel heftig. Met onderwerpen als sex, dood en verleiding. Dat brengt het samen.”

 

- “Ik gebruik veel symbolisme, ik gebruik veel symbolen en iconen. Ik vind dat ook iets van deze tijd. Op je telefoon gebruik je bepaalde smiley’s om emoties weer te geven wat een verkorting is van het schrijven van een zin. Je ziet heel veel symbolisme in mijn werk. Mijn werk is speels met een serieuze ondertoon.”

 

- “Symbolen zijn als de pictogrammen op een smartphone,” aldus Klibansky, “een snelle manier om te communiceren. Ze zijn inherent aan de tijd waarin we leven, waarin alles sneller gaat en gecomprimeerder is dan vroeger” en  “Het gaat over een speelsheid waardoor je communiceert met een heel brede groep.”

 

 

                                                                                                   

 

 

                                                                                                          The burden of wealth

 

 

Placement

 

Voor Placement of plaatsing zijn doelgroep en uitstraling belangrijk. Klibansky profileert zich nadrukkelijk als 21ste-eeuwer, #nextgeneration  #contemporaryart  #contemporary. “Ik breng de jonge generatie in aanraking met kunst. Door mij zien ze dat het cool is” en “Ik hoop dat de jeugd over mijn werk gaat zeggen: dat ken ik, het is van mijn tijd.”  

 

- Klibansky maakt zijn beelden met behulp van 3D-printing-technology. “Ik vind het belangrijk dat het verhaal dat ik wil vertellen over de tijdgeest, de techniek en het materiaal ook op elkaar aansluiten. Ik kan daardoor stukken creëren die ik 20-30 jaar geleden nooit had kunnen maken. Dus dat is een deel van het verhaal van mij.”

 

- “Ik probeer mijn werk in de tijdgeest te plaatsen of het te koppelen aan de tijdgeest waarin wij leven.”

 

- “Van lijden komt donker werk en mijn werk is uplifting en positief. Voor mij is het een reflectie van de tijdgeest en de wereld waar ik in leef. Er wordt natuurlijk veel geleden maar ik vind dat wij in Nederland, waar ik vandaan kom, en in New York en in Londen waar ik me begeef, wordt op zich niet zoveel geleden. Dus waarom zou ik dan dat moeten reflecteren.”

 

 

 

      

 

                                                                                                                                   

 

Promotion

 

De maker over het in de markt zetten van zijn producten (NRC, 13 januari 2017): Marketing is het verkeerde woord, hij noemt het ‘exposure’. Zijn kunst moet gezien worden, liefst door miljoenen mensen. En hoe bereikt hij dat? Door mensen te verbazen, te imponeren, te choqueren als het moet.

 

 

 

In de PC Hooftstraat in Amsterdam opende Klibansky in 2016 een tijdelijke ‘Brandstore’ naar voorbeeld van onder andere Keith Haring en Andy Warhol die ook ooit een eigen winkel hadden.

 

Klibansky timmert aan de weg op sociale media, waarbij de aankoop van een honderdduizend likes niet wordt geschuwd (Telegraaf, 28 oktober 2014) en hij doet grote uitspraken in interviews: “Mijn naam kan net zo groot worden als die van Picasso” (LXRY, juni 2016).

 

Over de vier maanden durende tentoonstelling in Museum de Fundatie: “We verwachten daar toch 200.000 bezoekers voor die show.”

 

 

* Over heel 2016 trok het museum in Zwolle 230.000 bezoekers, de grote tentoonstelling over Rodin in Museum Groningen 2016-17 (looptijd 5,5 maanden) trok 152.296 belangstellenden.

 

   

 

 

 

 

   twitter 2017;  there & their

Namedropping wordt toegepast, in berichten duiken bijvoorbeeld vaak de hashtags #jeffkoons en #damienhirst op.

 

Klibansky werkt in familieverband, zijn moeder en schoonzus runnen de bedrijfsgalerie bvds (initialen van de meisjesnamen) in Venetië. In de Italiaanse stad, befaamd om zijn biënnales, worden in en buiten de galerie exposities georganiseerd met ‘masterpieces’ van de ‘the young Dutch artist’. De familie-connectie wordt daarbij buiten beeld gehouden. In 2017 wordt de galerie in de marketing aangeduid met ‘Palazzo Lezze’.

                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

Price

 

Op een vraag wat zijn recordprijs tot nu toe is antwoordde Klibansky (oktober 2016): 450-duizend euro. “Ik heb hoge doelen voor mijzelf gezet. Ik kijk naar de absolute wereldtop en daar worden miljoenen betaald. Zeker als je kijkt naar Jeff Koons die een living artist is met het hoogste record van 54 miljoen US-dollar voor een beeld, kijk je naar Damien Hirst: 8 miljoen euro voor een sculptuur, dan denk ik: we zitten op een half miljoen euro, we kunnen nog flink doorgroeien. Als de markt denkt ‘dit is niet normaal’, dan zeg ik: nee jongens, dit is nog steeds een heel mooi moment om in te stappen, want zometeen zijn ze 2-3 miljoen euro. Er zit nog flinke groei in.”

 

Klibansky heeft ontegenzeggelijk een markt aangeboord. Mei 2017 staat hij in de top-100 jonge (tot 40 jaar) Nederlandse miljonairs van Quote. De hoofdredacteur: “En hij zegt, wacht nou maar, ik sta binnen tien jaar in de grote-mensen-lijst, in de Quote-500. Ik vind dat mooi”

 

 

 

 

 

 

Kunst of edelkitsch?

 

Klibansky zei oktober 2016 te hopen dat zijn tentoonstelling in Zwolle iedereen van zijn sokken zal blazen, ook de gevestigde orde van kunstcritici en museumdirecteuren. “De mensen in die hoek zullen zien dat ik geen jongetje meer ben. Ik ben volwassen geworden, en mijn kunst met mij”.

                                                                                                                                                                                                   

Op de vraag van talkshowhost Jinek op 17 februari 2017 “Is het kunst wat je maakt?”, antwoordde Klibansky “Absoluut”. Vervolgvraag: “Wat is de definitie van kunst?  Klibansky: “Voor mij is het in ieder geval dat het beoefend wordt door een professional artist, die er dedicated mee bezig is. Dat het een sterk concept heeft, een verhaal erachter. Het is niet puur esthetisch gemaakt. Er moet gevoel in zitten en je moet er een verhaal mee vertellen.“

 

De verklaringen die Klibansky geeft over zijn werk gaan niet diep, maar die oppervlakkigheid staat misschien symbool voor het huidige informatietijdperk met zijn hoge omloopsnelheden en korte concentratiebogen. Blijft de vraag wat een museumbezoeker aan moet met de artistiek en inhoudelijk gezien nogal lege beelden.

 

Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie in Zwolle in het Reformatorisch Dagblad van 22 maart 2017: “Het [werk van Klibansky] staat hier, in een museum met reputatie, dus is het kunst. Kunst is een categorie, net zoals fietsen: je hebt een elektrische fiets, en een fiets met een lekke band, maar het zijn allebei fietsen.”

 

 

 

 

 

 

Ralph Keuning in Eenvandaag: “Het is een zeldzaam groot talent. Niet alleen in de vorm die hij kiest, maar ook in de verhalen die hij vertelt. Ik vind het alleen maar mooi dat kunst lichte vormen van controversen veroorzaakt, er moet vooral over gepraat worden.”

 

Robbert Roos, directeur van Kunsthal KAdE in Amersfoort: “Ongelooflijk. Wat een decoratieve, aandachtsgeile poseur. Er zit echt nog geen heel klein beetje artisticiteit in deze commerciële marketing-rommel.” Het werk vindt Roos “flinterdunne laagjes chroom, aangebracht op gebakken lucht.” (Algemeen Dagblad, 28 januari 2017). Collega’s van Roos zouden ook geen werk van Klibansky tonen, het is ‘slechte kunst’, stelt een van hen (Reformatorisch Dagblad, 22 maart 2017).

 

Ook Rob Voerman, kunstenaar te Arnhem, kan het werk van Klibansky niet waarderen. Tegen Quote zegt hij: “Het is hotelkunst en werk voor patjepeeërs, die graag iets glimmends in de marmeren hal of plezierjacht willen hebben en het idee hebben, dat ze iets unieks gekocht hebben.”

 

Ralph Keuning geniet van de aandacht die zijn tentoonstelling krijgt, zegt hij in het Reformatorisch Dagblad: “Het is een fijn gevoel; het betekent dat er discussie is. Het is leuk als mensen hun mening geven.” Tegelijk mocht er van Keuning nog wel wat meer reuring ontstaan. “Het is eigenlijk nog heel keurig. Het gaat niet om mijn gelijk: Klibansky is een maatschappelijk fenomeen, relevant voor het hier en nu.”

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Joseph Klibansky