l’Air

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’air door Aristide Maillol, 1939 / 1962

 

 

L’air, de lucht, maakte Maillol in opdracht voor de stad Toulouse als monument om de bemanning van het watervliegtuig Zuiderkruis (Croix du Sud) te herdenken. De mannen vertrokken op 7 december 1936 voor de 24ste transatlantische vlucht van Frankrijk naar Zuid-Amerika, een nieuwe luchtpost-service. Er is nooit meer iets van hen vernomen.

 

Voor het monument maakt Maillol het beeld in steen. Hij baseerde het ontwerp op een klein terracotta-beeldje dat hij al rond 1900 maakte. Het verbeeldde een achterover leunende vrouw die naar het leek weggedragen werd door de wind, haar ledematen losjes meebewegend met de luchtstroom. Voor een monument ter ere van Cezanne had hij in 1925 ook een achteroverliggend vrouwelijk naakt gemaakt. De beeldhouwer zou l’Air vormgegeven hebben door een versie van die figuur in delen te snijden en weer op een iets andere manier in elkaar te zetten.

 

Maillol merkte over zijn werk op, "What I am looking for is the volume in air. The statue in atmosphere, in light and air. Clearly I'm obliged to search for the larger form. I'm not interested in modelling a finger accurately from nature"

 

 

 

 

Maillol: “De natuur ontwikkelt zich volgens een symmetrisch ritme.

Ik laat in mijn kunst de harmonie van de natuurlijke strukturen zien.”

 

 

 

Van het beeld zijn later een aantal afgietsels in lood gemaakt en zes in brons (1962).

Dit exemplaar is gegoten voor het museum.

 

 

 


 

Aristide Maillol (1861-1944)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller