Altaartje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen titel door Heringa / Van Kalsbeek, 2000

 

 

Bloemetjes en bijtjes

 

De beelden die het kunstenaarsduo maken, veranderen vaak door de tijd en de omgeving waarin ze staan. Zoals de natuur speelt met hun werk, zo spelen Heringa / van Kalsbeek op hun beurt met de natuur. Hun werk op de tentoonstelling Absorb in het Kröller Müller in 2001 bestond uit een fusie van bestaande objecten en natuurlijke elementen dat vervolgens in brons gegoten werd en behandeld met was of vaseline. Eén van de werken, het aangekochte stuk door het Kröller Müller, werd bedekt met honingraten, bramen en bloemen. Er kwamen horden bijen op af die het beeld veranderden in een levend organisme.

 

De bijen waren een cadeautje. De verwachting was dat de vossen uit het omringende natuurpark De Hoge Veluwe 's nachts van het beeld zouden komen snoepen, maar in plaats daarvan waren het de bijen die het kunstwerk massaal bezetten. Bij mooi weer vormden de bijen een dikke zwarte laag, een tweede huid die het beeld bedekt. Als het regende, zwermden de insekten er rusteloos omheen en hulden ze de sculptuur in een donkere wolk.

 

 

 

 

 

           

 

                                        minstens zes armen zijn zichtbaar, is ze een hindoe-godin?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Liet Heringa (1966) en Maarten van Kalsbeek (1962)

 

www.heringavankalsbeek.nl

 

Liet Heringa en Maarten van Kalsbeek maken alleen beelden in samenwerking. Zij werken zoals ook geïmproviseerd wordt in de muziek. Zij spelen en reageren op elkaar.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller