Het begin van de wereld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le Commencement du Monde door Constantin Brancusi, 1924

De bijnaam van het kunstwerk is ‘het ei van Brancusi’

 

 

 

 

 

Eenvoud en schoonheid

 

Volgens de schepper stelt deze asymetrische ei-vorm de volmaakte schoonheid voor. De sculptuur bestaat uit een ovale vorm van gepatineerd brons met een lengte van 28,5 centimeter. Een groot deel van Brancusi's werk kenmerkt zich door abstractie en eenvoud. 'Eenvoud is geen doel', zei hij eens. 'Als je de werkelijke betekenis van dingen benadert, bereik je de eenvoud ondanks jezelf.'

 

De beeldhouwer had een bijna obsessieve belangstelling voor het ovaal en de ovoide vorm, als symbool van het kosmische, van het begin van alle creativiteit. Het ei staat aan het einde van een evolutie die Brancusi doormaakte. Rond 1910 maakte hij ‘Slapende muse’, een eivormig liggend hoofd. Daar maakte hij verschillende variaties op tot hij in 1924 tot het gladde ‘Begin van de wereld’ kwam.

 

 

 

 

 

 

Aankoop

 

Toen Brancusi stierf, kwam Le Commencement du Monde in het bezit van zijn neef Bernard Granet. Diens erfgenamen hebben het in 1995 laten veilen door Christie's. Het Kröller Müller kocht ‘het ei van Brancusi’. Een woordvoerder van het museum: “Het is een van zijn meest abstracte werken: een doorgeëvolueerd hoofdje”.

 

'We hebben een belangrijke collectie minimal art en Brancusi is daarvan de vader. Het is mooi om Rodin te hebben, hij is de opmaat tot Brancusi, maar Brancusi zelf was nog de missing link. We moeten altijd veel uitleggen over minimal art. Het aardige van deze sculptuur is dat we nu kunnen laten zien dat Sol LeWitt en Donald Judd na de Tweede Wereldoorlog niet uit de lucht zijn komen vallen.”

 

 

 

 

 

Sokkel

 

Het museum stelde het kunstwerk eerst tentoon in een grote vitrine samen met een vroeg, realistisch, kinderhoofdje van Brancusi. Maar de maker had het anders bedoeld. Hij zag de eigenaar van het werk voor zich met een kussen op schoot met daarop het ‘ei’. Drie jaar na aankoop kreeg kunstenaar Stanley Brown (1935) de opdracht een nieuwe sokkel te maken. Het werd een rechthoekige grondplaat met daarop een T-vorm in merantihout.

 

 

 


 

Constantin Brâncuşi (1876-1957)

 

Wikipedia

 

 

Brancusi vestigde zich in 1904 in Parijs en maakte kennis met Rodin. Hij weigerde zijn assistent te worden want ‘er groeit niets in de schaduw van een grote boom’. Hoewel de Roemeen Brancusi de rest van zijn leven in Frankrijk woonde en werkte, kreeg hij pas kort voor zijn dood de Franse nationaliteit. Evenals de Spanjaard Picasso, die ook in Frankrijk leefde, wordt Brancusi op deze site onder Frankrijk geïndexeerd.

 

Brancusi wordt gezien als de pionier van de moderne beeldhouwkunst, hij introduceerde abstractie. Zijn beelden kenmerken zich door strakke, eenvoudige vormen, met geslepen of gepolijste vlakken. Hoewel geen van zijn beelden non-figuratief is, ging hij heel ver in het abstraheren. Hij wordt daarom soms de vader van de abstracte sculptuur genoemd.

 

Brancusi zelf zag dat anders: “Er zijn idioten, die mijn werk abstract noemen. Dat wat zij abstract noemen is het meest realistische. Het echte is niet het zichtbare, maar de idee, de essentie van dingen.”

 

 

 

 

 

Van voor de atoombom

 

Jean Tinguely (NRC 11-11-1983): “In dezelfde gebouwen [waar Tinguely zijn atelier had] in Parijs was het atelier van Brancusi die in 1958 overleed. We waren twee generaties kunstenaars bij elkaar, hij en ik. Hij was zijn hele leven op zoek naar die ene perfecte vorm. hij hoorde tot een ander tijdperk: het tijdperk van voor de atoombom. De generatie van na Hiroshima is meer geneigd tot relativeren. Die heeft niet meer de behoefte die ene definitieve kunstvorm te vinden.”

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  september 2011, juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller