Complex

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complexes of a young lady door Sorel Etrog, 1960-62

 

Een iets andere versie  staat in Toronto.

 

 

 

                  

 

 

 

Verbindingen

 

Veel van Etrog’s beelden bevatten scharnieren, moeren en klinknagels. Ooit begon Etrog, op vakantie in Israel, in een kinderschetsboekje droodles te maken. Deze tekeningetjes lagen aan de basis van zijn latere idee vormen te maken die verbonden zijn met scharnieren.

 

Eltrog is ook beïnvloed door de Etruskische beelden die hij in 1963 in Florence zag. De kunstenaar: “I saw in them a strong device for connecting and creating tension, mirroring the tension in our very existence with and within the outside world”.

 

Hij was gefascineerd door het menselijk lichaam in een industiële wereld. Etrog beschreef zijn kunst eens als “tension created by pulling together and pulling apart, with being stuck and being freed, a world of grabbing and holding on and losing hold…bringing shapes together but at the same time giving each an independence.”

 

 

 

                                 

 

 

 

 


 

Sorel Etrog (1933-2014)

 

Wikipedia

 

Etrog is geboren in Roemenië, zijn opleiding tot kunstenaar begon daar al op 12-jarige leeftijd. Met zijn familie emigreerde hij in 1959 naar Israel waar hij zijn opleiding voortzette. Etrogs eerste solotentoonstelling in 1958 maakte indruk en hij kreeg een beurs voor een studie in NY. Daar ontmoette hij een jaar later de Canadese verzamelaar Zacks die prompt dat jaar nog een expositie regelde in Toronto. Etrog vestigde zich in 1963 in Canada. Het echtpaar Zacks schonk het Kröller Müller het beeld ‘Complexes of a young lady’.

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  september 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller