Fontein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

200x238x95, Ø19x16 (fountain) door Miroslaw Balka, 1995-2001

 

 

 

 

 

In 1995 was het ontwerp voor het buitenkunstwerk klaar, maar het duurde jaren voordat het uitgevoerd kon worden. In 2001 werd het opgeleverd. De maten in de titel verwijzen steeds naar maten in de persoonlijke sfeer van de kunstenaar. In titels van andere werken komen bijvoorbeeld zijn llichaamslengte voor, zonder of met uitgestrekte arm en de oppervlakte maten van zijn atelier. In de achterwand van de twee cellen zijn dertien ‘passieve gaten’ aangebracht. Ze verwijzen naat het menselijk lichaam (eigenlijk het lichaam van de kunstenaar).

 

Het is werk is ontleend aan de Muur des doods in Auschwitz. Het beton is opgewarmd tot lichaamstemperatuur. De warmte die velen bij deze muur verloren hebben, straalt de muur uit. In het fonteintje kunnen de handen schoongewassen worden, maar men moet daarvoor eerst diep door de knieën. De cellen of kamertjes zijn droog, het waterbekken of de urn zijn nat. Het natte is voor de kunstenaar de representatie van het leven.

 

 

 

 

 

 

 


 

Miroslaw Balka (1958)

 

Wikipedia

 

De Poolse beeldhouwer maakt minimalistische installaties die de Poolse geschiedenis, de bezetting, de Holocaust en zijn eigen verleden tot onderwerp hebben.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller