Getuige

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le témoin door herman de vries, 1991

 

 

De stam van een olijfboom toont in zijn veroudering het verstrijken van de tijd. Het hout ligt op een marmeren plaat en is daarmee geïsoleerd van zijn vroegere bestaan, uit zijn omgeving getild en een museumstuk geworden. Natuur is samengebracht met cultuur. De handeling is niet onomkeerbaar, de stam kan van témoin, getuige, weer participant worden: dood hout waarin allerhande organismen een bestaan kunnen opbouwen want ‘dood hout leeft’ in de eigen omgeving.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

herman de vries (1931)

 

Wikipedia                      www.hermandevries.org

 

 

De vries begon zijn werkzame leven in de vijftiger jaren als plantkundige. In die tijd begon hij ook al kunst te maken – tekeningen en collages- , maar vanaf 1969, na ontslag genomen te hebben, wijdde hij zich volledig aan de kunst. Hij probeert een objectieve werkelijkheid te maken door bijvoorbeeld toevallige vondsten op een rijtje te leggen en te presenteren. Zo ontstonden keurige reeksen van willekeurig opgeraapte bladeren of schelpen. Door in zijn werk gebruik te maken van objecten uit de natuur, brengt hij kunst en natuur samen.

 

 

 

 

Mesa, verzameld tussen 1996 en 2007

 

Verzameling

 

Mesa bestaat uit 43 voorwerpen op een mat. De objecten zijn door de vries verzameld tijdens zijn reizen. Zuid-Amerikaanse sjamanen gebruiken mesa’s, krachtvoorwerpen zoals beeldjes en muziekinstrumenten bij magische rituelen. Elk voorwerp heeft een bijzondere kracht.dat verband houdt met de geschiedenis van het voorwerp. Ook de voorwerpen op de mat hebben elk hun geschiedenis. Ze zijn verbonden met een volk, een gebruik of herinnering. Mesa is een belangrijk kunstwerk in het oeuvre van de vries omdat het  verschillende aspecten toont die essentieel zijn voor zijn werk en manier van werken: de natuur en het  verzamelen van objecten uit de natuur, de rol van toeval (gevonden voorwerpen), en de reizen die hij maakt.

 

 

 

Op de derde rij van onder, op de hoek onder de kralenketting, ligt een hakwerktuig. Dat object wekt indedaad een herinnering op:

 

Een hoogzwangere vrouw maakt met een dergelijk gereedschap een veldje vrij van begroeiing om te akkeren. Kort daarop zou ze bevallen in haar hut op de zandige grond (Zaïre 1975).

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  september 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller