het Gebed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La prière door Julio Gonzalez, 1932

 

 

Bidsprinkhaan

 

Een vrouwenfiguur die ook de associatie oproept met een bidsprinkhaan. Gonzalez was geïnteresseerd in het kleingedierte, hij heeft werken gemaakt van een sprinkhaan, kever, slak en een kopje met oren in de vorm van sprinkhanen.

 

 

 

 

 

Zijn werkwijze omschreef Gonzalez met: “tekenen in de ruimte, gebruik maken van die ruimte en daarmee opbouwen alsof het een nieuw verworven materiaal was.” Zonder gebruik te maken van volumes wordt met ‘La prière’ een ruimtelijke figuur gesuggereerd.

 

 

 

 

 

 

 


 

Julio Gonzalez (1876-1942)

 

Wikipedia

 

Om in zijn onderhoud te kunnen voorzien, nam Gonzalez een baan aan in de Renault-fabrieken. Daar leerde hij lassen met een bepaalde techniek waabij hoge temperaturen gebruikt worden. Deze vaardigheid gebruikte hij later bij het maken van zijn beelden. Het was een grote vernieuwing, de techniek maakte een grotere plasticiteit mogelijk van het ijzer.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  juli 2012 en april 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller