Perforaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Squares with two circles door Barbara Hepworth, 1963-64

 

                                        Monolith

 

 

Het Kröller Müller bezit 14 werken van de Engelse beeldhouwster waarvan negen geplaatst zijn in het Rietveldpaviljoen. De toenmalige directeur van het museum, Bram Hammacher, was een liefhebber van haar werk, hij schreef een boek over de kunst van Hepworth. Zijn opvolger Oxenaar schreef na de verwerving van zeven beelden van Hepworth: “Daarmee wordt doelbewust een beleidslijn van mevrouw Kröller-Müller voortgezet, die er op gericht was om van een beperkt aantal kunstenaars grotere groepen van werken bijeen te brengen als karakter bepalende kernen van de verzameling.”

 

 

 

 

                                                               Dual form door Barbara Hepworth, 1965 (het mannelijke en het vrouwelijke)

 

                                                                                                                         

 

Brons

 

Hepworth was een hakker, geen modelleur; ze werkte daarom altijd in steen en hout. Maar in de jaren vijftig besefte ze dat haar beelden door hun uniciteit en kwetsbaarheid niet gemakkelijk over de wereld konden reizen naar exposities. Ze probeerde in gips te werken maar in eerste instantie beviel haar dat niet totdat ze ontdekte dat ook in gips gesneden, gevijld en gebeiteld kon worden. Vanaf toen maakte ze bronzen beelden door gipsen modellen te laten afgieten. Ze verbood dat na haar dood nieuwe afgietsels gemaakt werden.

 

 

 

 

 

 

Beeld, mens en landschap

 

De latere beelden van Hepworth zijn gemaakt voor en uit het landschap. Hepworth zei eens: ‘Ik stel me altijd perfecte settings” voor sculpturen voor en die zijn, natuurlijk, meestal buiten en gerelateerd aan het landschap”. Een uitspraak over haar werk: “It isn’t a landscape – it’s me in the landscape”. Ze trok dat samen tot “Ik, de beeldhouwer, ben het landschap.” Ze hoopte dat de kijker zich in het beeld zou wanen. “I was making a place where you could go.” Ze had graag dat mensen haar werk aanraakten en bevoelden zodat ze het ook tactiel konden ervaren.

 

“There is no landscape without the human figure”, was ook een van haar uitspraken. Ze verklaarde dat het besef van het belang van de mens in het landschap versterkt werd door wat ze zag in haar jeugd: "the seeming contradiction of the industrial town springing out of the inner beauty of the country". Ze schreef later in haar leven: “Perhaps what one has to say is formed in childhood, and one spends the rest of one’s life trying to say it.”

 

 

 

 

                                                                                                              Figure (Archaean), 1959

 

 

Barbara Hepworth schreef in 1965: “I have just returned from my most beautiful exhibition at Otterlo. Never again will I see my work in such perfect and wonderful conditions and surroundings”. En aan directeur Rudi Oxenaar: “As you know, the Rietveld Pavilion gives me such a sense of happiness and brightness that it is quite difficult for me to talk about it.”

 

 

 


 

Barbara Hepworth (1903-1975)

 

www.barbarahepworth.org.uk            Wikipedia NL            Wikipedia E

 

 

 

 

                                                                      Squares with two circles, 1963-64

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller                         Startpagina Hepworth