Jardin d’email

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jardin d’email door Jean Dubuffet, 1973

 

 

 

 

 

 

IJstuin

 

Dubuffet werkte eerst jaren als schilder, waarbij hij in zijn schilderijen ook materiaal verwerkte als glas en asfalt. In de jaren zestig

begon Dubuffet met plastics te werken. Zijn schilderijen kregen daardoor meer reliëf, maar er ontstonden ook objecten. Daarmee verwierf hij opdrachten tot het maken van toneeldecors. Voor Köller Möller maakte hij een kunstmatige tuin. Een reuzenkiemplant met twee blaadjes heeft er de kop opgestoken, maar er wordt gesteld dat het een boom vertegenwoordigd. De twee andere uitstulpingen zijn struiken. De tuin is een witte wereld waar reliëflijnen zwart gemarkeerd zijn.  Een bezoek voelt aan als een verblijf in een drooggevallen pierebad voor pinguins.

 

 

 

 

 

 

De kunstenaar zei zelf over de maquette van dit werk: “Wie heeft bepaald dat een kunstwerk alleen maar verticaal aan de muur mag hangen? Men kan het net zo goed bekijken als het plat op tafel ligt. Dat geldt natuurlijk ook als het op de grond ligt, zoals hier het geval is.”

 

De stijl die Dubuffet ontwikkelde in 1962 heet de Hourloupe-stijl. Het bestaat uit grillig gevormde vlakken die bont gekleurd, wit of gearceerd zijn. De vlakken zijn afgebakend met een zwarte lijn. Dubuffet terugkijkend op zijn werk daarvoor: “In al mijn werk kan je twee winden zien waaien, éen bracht me ertoe de tekenen van interventies uit te vergroten, de ander, daar tegenover, tot het elimineren van alle menselijke aanwezigheid .. en uit de bron van zijn afwezigheid te drinken.”

 

 

 


 

Jean Dubuffet (1901-1985)

 

Wikipedia

 

Cultuurarchief

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2006 en mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller