Jardin d’email

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jardin d’email door Jean Dubuffet, 1973

 

 

 

 

 

 

L’Hourloupe

 

De Hourloupe-stijl (de term is van Dubuffet) waarin de kunstenaar van 1962-1974 werkte, kwam voort uit droodles die hij al telefonerend tekende. Hij raakte geïnspireerd door de vloeiende lijnen die vlakken afbakenen en beweging suggereren.

 

Hij geloofde dat de stijl een weergave was van hoe beelden in de geest ontstaan; een fysieke representatie van een geestelijk proces. Met de serie Hourloupe-werken probeerde hij een alternatieve realiteit, een parallelle wereld, te creëren, verklaarde de kunstenaar in 1972.

 

 

 

 

De reuzenkiemplant vertegenwoordigt een boom, de twee andere uitstulpingen zijn struiken.

 

 

Zinsbegoocheling

 

In 1964 had de schilder Dubuffet een tentoonstelling in Parijs met achttien werken uit de Hourloupe-reeks. Hij schreef daarbij onder de titel ‘De kermis van de zinsbegoocheling’:

 

“Schilderen lijkt mij van elk belang gespeend wanneer het daarbij niet juist zou gaan om het oproepen van voorstellingen die de schilder verlangt te zien en waarmee hij op geen enkele andere manier in aanraking kan komen dan door hieraan zelf vorm te geven. De schilder heeft dus alle reden om niet, zoals een slecht geïnformeerd publiek hem toedicht, te schilderen wat hij ziet, maar integendeel datgene wat hij niet ziet, maar zou willen kunnen zien.”

 

Dubuffet maakte de overstap van doeken in Hourloupe-stijl naar drie-dimensionale versies in 1966 omdat hij zijn werk meer omvang wilde geven, hij noemde ze later monumentale schilderijen. In 1967 begon hij te werken aan zijn architectonische projecten, maquettes die hij ‘édifices’ noemde. De maquette voor ‘Jardin d’email’, later uitvergroot voor de beeldentuin van het Kröller-Müller musem, ontstond in 1968. Ook andere édifices zijn later monumentaal uitgevoerd.

 

 

 

 

 

 

De kunstenaar zei zelf over de maquette van dit werk: “Wie heeft bepaald dat een kunstwerk alleen maar verticaal aan de muur mag hangen? Men kan het net zo goed bekijken als het plat op tafel ligt. Dat geldt natuurlijk ook als het op de grond ligt, zoals hier het geval is.”

 

 

 


 

Jean Dubuffet (1901-1985)

 

Wikipedia                Cultuurarchief

 

 

 

 

 

 

                         Zomer 2017 wordt het kunstwerk gerestaureerd

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2006, mei 2011 en augustus 2017

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller