Joris met de draak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joris met de draak door Willem Reijers, 1941

 

 

Willem Reijers maakte voor iedere nieuwe opdracht of vrije plastiek een beeld met een vormentaal die paste bij de opdracht of de omgeving waarvoor het beeld bedoeld was. Daarom bleef hij steeds met ieder nieuw werk verrassen.

 

Met steun van de Mondriaan Stichting heeft het Kröller-Müller Museum in 1995 en 1996 het grootste deel van het nagelaten werk van Reijers kunnen aankopen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Willem Reijers (1910 -1958)

 

Wikipedia

 

Reijers heeft ooit de stelling geponeerd: ‘Een beeldhouwer maakt zijn beste werk wanneer hij de vijftig is gepasseerd’. Hij is 48 jaar geworden en was slechts tien jaar als beeldhouwer actief, hij heeft een klein oeuvre van experimenteel werk nagelaten. In 2004 is een monografie verschenen. In de aanbeveling:

 

“ (…) een monografie dat een beeld geeft van het werk van deze vernieuwer van de Nederlandse beeldhouwkunst in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw. Ondanks de lessen die hij in de jaren dertig in Parijs volgde bij de schilder Fernand Léger en bij beeldhouwer Ossip Zadkine, is Reijers als autodidact te beschouwen.

 

Zijn eclectische half-abstracte plastieken reflecteren met hun vitaliteit en originaliteit Reijers’ persoonlijkheid. De kunstenaar maakte naam met onconventionele, soms bijna speelse beelden als Verkeerswezen op de Groninger Emmabrug, Monument voor een fusillade in Zijpersluis en zijn ontwerpen voor het Koopvaardijmonument in Rotterdam. Tot zijn vroege dood in 1958 bleef hij verrassen.”

 

 

 

      

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller