Ladder en Wiel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der Leiter door Armando, 1993

 

                                       Das Rad door Armando, 1993

 

 

 

Ladder

 

Er bestaan verschillende versies van Der Leiter; zo heeft een 3,2 m hoge versie uit 1990 vijf sporten en deze kleine versie uit 1993  vier. De ladder, uitgevoerd in een 14 meter hoge versie met zes sporten, is in 1994 geplaatst bij het voormalig gevangenkamp Amersfoort uit WO II.

 

Het monument heeft drie betekenissen. Het staat symbool voor de troost en de hoop van gevangenen op hulp van boven, maar ook voor de ladder van de wachttorens. En het is een verbeelding van de ladder van de vrije gedachten van de gevangenen.

 

Armando: “Een ladder verbindt laag met hoog, maar waarschijnlijk ook hoog met laag. Een ladder verbindt aarde en hemel, belichaamt het reikhalzen naar datgene wat hoger is dan het menselijke. De ladder als troost, als vluchtweg. Een ladder kan hulp van boven brengen. Velen hoopten toentertijd op hulp van boven, sommigen gaf hulp van boven kracht.”

"Via deze ladder vertrokken de wensen en verlangens der gevangenen en er kwamen ongetwijfeld gedachten en wensen van elders terug. De ladder was er dus al. De ladder is juist in die barse jaren ontstaan. Maar hij was tot nu toe niet zichtbaar. Ook deze ladder is geen echte ladder. Het is een kunstwerk dat aan een ladder doet denken. Het is de ladder van het kamp, de ladder van de plek. Hij is groot en hoog, en, naar ik hoop, trots en ongenaakbaar."

 

 

Wiel

 

In een gedicht uit de bundel ‘Veldtocht’ schrijft Armando:

            het rolde voorbij,

            op hoge wielen rakelings voorbij:

            een giftig harnas gepantserd dansend.

            Vuur, riep hij, vuur.

            Het rolde voorbij, het verdween’

 

Armando over zijn beeld van het wiel: Het is het wiel van het slagveld, maar ook het wiel als rad der geschiedenis. Overwonnen beweging. Gestolde kracht. Een wiel dat tot inkeer is gekomen. In 1989/90 maakt Armando de sculptuur Das Rad, 2 m hoog (oplage 3). In Rosmalen is in 1992 een versie geplaatst. Armando: “Het Wiel van Rosmalen is in de meest letterlijke zin ingetogen bewogenheid.”

 

Aan de schoonheid van het kwaad heeft de kunstenaar, zo zegt hij, zijn hart verpand.

 

 

 


 

Armando (1929)

 

Wikipedia

 

 

Het kunstenaarschap van Armando uitte zich in eerste instantie in schilderijen, gedichten en muziek. Er is duisterheid aanwezig in het werk, zwart is de belangrijkste kleur in zijn oeuvre. Hij verwees ook naar misdaad en geweld en zijn werk evolueerde naar een thematiek die met WOII in verband staat. Deze oorlogsthematiek gaat terug naar zijn herinneringen aan de oorlogsjaren. . In 1979 verhuisde Armando naar West-Berlijn, om zich als het ware te omringen met het kwaad. In latere jaren gaan begrippen als schuld, macht, vergankelijkheid en melancholie meespelen.

 

Armando was al zestig toen hij zich in 1988 ook begon uit te drukken in sculpturen. Het ruimtelijk werk laat hij afgieten in brons, een materiaal dat, zoals hij zegt, traditie heeft. De motieven zijn dezelfde als in zijn schilderkunst, zoals het wiel, een ladder, urn, kelk, een vlag, elk beladen met symbolische betekenis.

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto:  juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller