Stervend paard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stervend paard door Carel Visser, ca 1949

 

 

Carel Visser  was rond de twintig jaar oud toen hij dit beeld maakte. Het lijkt geïnspireerd door het schilderij Guernica van Picasso waarin de schilder verschrikkingen van de Spaanse burgeroorlog verbeeldde. Het is gemaakt ter nagedachtenis van de Nederlanders die in de oorlog van 40-45 omgekomen zijn.

 

 

 

 

 

 

Het beeld werd in 1952 getoond op de tentoonstelling Sonsbeek ’52. De Telegraaf wist toen te melden dat Visser in oud ijzer een vrije interpretatie had gemaakt van een van Picasso’s geschilderde stierenvechtscènes.

 

 

                                           

 

 

 

Kunstcritici waren destijds niet zo gecharmeerd van het beeld, het werd geduid als een hoop kachelpijpen.

 

                                          

                                                                                                   De Tijd, 8 mei 1954

 

 


 

Carel Visser (1928-2015)

 

Wikipedia

 

Carel Visser was altijd geïnteresseerd in abstractie. Zijn eerste beelden maakte hij van ruw hout en dieren boeiden hem meer dan de mens. Hij laste de beelden, gemaakt van ijzeren pijpen en plaatijzer, in elkaar. De lastechniek had Visser zich eigengemaakt in de werkplaats van het aannemersbedrijf van zijn vader.

 

Uitspraak van de kunstenaar: “Je kunt in je leven op een gegeven moment kiezen voor het voortbouwen op wat je hebt bereikt, voor het uitbouwen van de plaatsen die je bezet. Maar je kunt ook kiezen voor het avontuur. En dan zet ik me in mijn werk toch af tegen wat er is en kies ik voor wat er nog niet is.”

 

 

 

 

 

 

Wilhelminaring 2004

 

"Mooie ring." Carel Visser was zichtbaar blij met de Wilhelmina-ring, die hij op Paleis Het Loo in Apeldoorn kreeg uitgereikt. De oeuvre-prijs bestaat uit 2.500 euro en de opdracht voor een sculptuur voor de openbare ruimte in Apeldoorn, daar is 45.000 euro voor uitgetrokken. De tweejaarlijkse prijs bestaat sinds 1998 en drie keer kunstenaars gingen Visser voor: Joop Beljon, Joep van Lieshout en Jan van Munster. De prijs is in het leven geroepen ter gelegenheid van het feit dat het vijftig jaar geleden was dat Wilhelmina afstand deed van de troon.

 

Volgens de jury verdiende Carel Visser (1928) de prijs, omdat hij heeft bijgedragen aan een wezenlijke vernieuwing in de beeldhouwkunst, 'voornamelijk doordat hij ruimte in het voorheen massieve beeld heeft gebracht en het beeld een nieuwe positie in het overgangsgebied tussen ruimte en aarde gegeven'.

(augustus 2004)

 

 

Vergetelheid

 

Carel Visser wordt een van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers uit de tweede helft van de vorige eeuw genoemd, hij overleed 1 maart 2015. Toch haalde hij de in memoriam-eindejaarslijstjes van 2015 van de Volkskrant en NRC niet; een kampioene verspringen, een sportcommentator, een van de scheppers van de Simpsons en een Brits fantasy-auteur waren vermeldingswaardiger.

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2006

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller