Golf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wave door Pearl Perlmuter, 1958 / 1999

 

 

Pearl Perlmuter krijgt voor het eerst brede aandacht wanneer ze met een groot werk, Zittende man, op de tentoonstelling op de Keukenhof in Lisse in 1955 de eerste prijs behaalt. De Zittende man (later: Job) is met zijn magere lichaam en asymmetrische gezicht een expressionistisch beeld. Tot het midden van de jaren vijftig blijft de beeldhouwster de expressie zoeken in figuratieve gestalten, al worden ze geleidelijk aan minder gedetailleerd uitgewerkt. In 1957 en '58 groeit het abstraherend karakter. In 1959 verandert haar werk drastisch door het gebruik van een wastechniek waardoor ze beweging in haar beelden kon creëren. 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pearl Perlmuter (1915-2008)

 

Perlmuter is van oorsprong een Amerikaanse beeldhouwer. In Parijs ontmoette ze in 1945 de beeldhouwer Wessel Couzijn en kwam als zijn echtgenote mee naar Nederland. In de loop der tijd werd haar werk abstracter en ze experimenteerde met was. De beelden die via de wastechniek tot stand kwamen zijn unica. Haar abstract-expressionistische beelden sloten aan bij de schilderkunst van die tijd.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

Miskend

 

Een interview uit 2001 heeft als openingszin: Beeldhouwster Pearl Perlmuter kreeg in het Nederland van de jaren vijftig geen voet aan de grond. Nu heeft ze meer succes dan ooit. Op de vraag ‘Voelt u zich als beeldhouwster miskend ?” antwoordt ze:

 

,,Ach, je denkt als kunstenaar altijd dat je niet genoeg wordt gewaardeerd.'' Ze vindt dat ze eigenlijk niet meer mag klagen, ze heeft nog nooit zoveel succes gehad met haar werk als nu. Het Kröller-Müller museum kocht vorig jaar twee beelden van haar aan uit de jaren vijftig, toen ze in massieve, bijna abstracte vormen werkte.

 

Al gaat het haar, zoals ze zelf zegt, `voor de wind' en heeft ze het `nog nooit zo druk gehad' als nu op haar 85ste, de miskenning, het achtergesteld zijn en het gevoel dat haar werk niet serieus werd genomen, is toch een terugkerend thema in ons gesprek. Het had, zegt ze, te maken met het feit dat ze een buitenlandse was, maar het kwam ook doordat ze met een beeldhouwer was getrouwd en, zoals ze pas laat in haar leven onder invloed van het feminisme ontdekte, `doordat ik een vrouw ben en altijd geneigd was mezelf weg te cijferen.'

 

 

(citaten uit de NRC, 5 januari 2001)

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller