Schreeuw of Het paar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le cri (le couple) door Jacques Lipchitz, 1928-29

 

 

Lipchitz maakt het beeld toen hij niet lang daarvoor een zuster en een goede vriend verloren had. “In de midst of death there is love and procreation and birth.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trompe d’oeil

 

Sinds 2000 staat ook een exemplaar in de Tuilerieën in Parijs, verkregen uit het bezit van mw. Lipchitz. Een man die daar lunchte dacht in eerste instantie een beeld van een schildpad te zien. In Otterlo zag een ander het beeld van ver aan voor een kikker.

 

Die interpretaties zijn niet nieuw. In 1956 stond het beeld op een buitententoonstelling in Amsterdam. Het vrijend stel werd niet herkend, men zag er ook een schildpad in. Tot in een weekblad de vraag gesteld werd wat het beeld nu eigenlijk voorstelde. Ogen werden geopend, het beeld prompt verwijderd, en een rel was geboren. Het deed de naam en faam van Lipchitz goed.

 

 

 


 

Jacques Lipchitz (1891-1973)

 

Wikipedia

 

Info Lipchitz

 

In 1913 ontmoette Lipchitz in Parijs Picasso en andere kunstenaars die kubistisch werkten. Hij raakte er door beïnvloed en werd kubist. In de twintiger jaren begon hij weer met gebogen lijnen te werken. Lipchitz: “Plotseling ontdekte ik dat volume in de beeldhouwkunst door licht en schaduw wordt gecreëerd. Volume is licht. In een zacht afgerond of gebogen beeldhouwwerk kabbelt het licht over het oppervlak en kan het idee van volume, van de derde dimensie, verminderen of zelfs vernietigen. Wanneer de vormen van het beeldhouwwerk hoekig zijn, wanneer het oppervlak wordt gebroken door diepe insnijdingen en contrasten, kan het licht de ware sculpturale eigenschappen naar voren brengen.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller