St. Sebastiaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Sebastian 3 door Eduardo Paolozzi, 1958

 

 

 

                         

 

 

 

Hommage aan de technologie

 

Paolozzi wordt gezien als de voorloper van de Britse Pop-art in de zestiger jaren. Zijn werk is divers in stijl en techniek. Eind jaren vijftig begon hij abstracter te werken. St. Sebastiaan en het tweede beeld dat het Kröller Müller bezit, Medea, zijn vertegenwoordigers van dat werk. Sebastiaan is een machinemens. De menselijke vormen die er uitzien als robots werden kenmerkend voor zijn stijl. Ze zijn te beschouwen als een hommage aan moderne machines en technologie.

 

In zijn jeugd hielp Paolozzi mee in de ijssalon van zijn Italiaanse ouders. Er werden ook sigaretten verkocht en klanten gaven hem de plaatsjes van Holywood-sterren, vliegtuigen en onderzeeboten die in de pakjes sigaretten zaten. Daar kwam zijn levenslange fascinatie voor de relatie tussen mens en machine uit voort.

 

Koolmezen hebben daar geen boodschap aan. Een stel beoordeelde dat de machinemens een prima broedplaats is. Mei 2011 zat bovenin het linkerbeen een aantal jonkies in het nest te piepen om voedsel.

 

 

 

                                

 

 

 

Collagetechniek

 

Paolozzi maakte zijn Sebastians met een vorm van collagetechniek. Voorwerpen als nootjes, machine-orderdelen en tanden duwde hij in klei en in de afdrukken goot hij was. Van deze wasplaten assembleerde hij een beeld dat hij vervolgens in brons goot.

 

 

 

 

 

 

 


 

Eduardo Paolozzi (1924-2005)

 

Wikipedia          www.eduardo-paolozzi.com

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller