Zeskantige toren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Six sided tower door Sol LeWitt, 1993

 

 

Doffe diamant

 

De Volkskrant schreef in 1995: “Tussen de bomen in het beeldenbos rond Museum Kröller-Müller verrijst sinds kort een doffe diamant, een zeskantig bouwsel dat metershoog is opgetrokken uit lichtgrijze betonblokken. De bezoeker wandelt hoekje om, hoekje om, maar blijft langs dichte muren lopen. Alle zes zijden van de stompe toren zijn blind. De diamant is ondoorzichtig, gesloten als een graf. Misschien bewaart deze Six-Sided Tower van Sol LeWitt (1928) wel een geheim.”

 

Het geheel lijkt een gesloten bastion. Binnenin zou zich een ingesloten wereld met oude lucht en ongetwijfeld welig tierende bacteriepopulaties of nog onbekende mutanten van virussen, schimmels en algen kunnen bevinden. Maar een foto van de bovenkant verstoort deze illusie: er zit in dat gedeelte een kleine ronde opening.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Sol LeWitt (1928-2007)

 

Wikipedia

 

 

Het werk van LeWitt wordt tot de stroming minimal art, onderdeel van de conceptuele kunst, gerekend. Bij minimal art ligt de nadruk op het idee, niet op de realisatie van het kunswerk. Het concept is belangrijker dan de uitvoering. Een uitspraak van LeWitt: "Banale ideeën kun je niet redden door een degelijke uitvoering, het is moeilijker om goede ideeën te verknallen."

 

 

 

 

 

 

Het Kröller Müller heeft een verzameling minimal art die met de plaatsing van de toren voltooid werd.

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei en augustus 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller