Trap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kijk Uit Attention door Krijn Giezen, 2005

 

 

Hoogtepunt

 

De uitkijktrap van Krijn Giezen op de Franse Berg is 80 meter lang en heeft een helling van 31 graden. Via de 270 treden gaat het naar een hoogte van 52 meter. De betonnen trap tegen de helling van de heuvel gaat tussen de bomen over in een houten trap die eindigt in de lucht boven de boomtoppen van het Nationaal park De Hoge Veluwe. De Franse Berg is een van de 77 officiële hoogtepunten van Nederland. Tot de ingebruikname van de trap was de top van de heuvel te bereiken via een kronkelpad. Giezen verving dat pad door de kaarsrechte trap vanaf het laagste punt van de Beeldentuin. De 17 meter lange houten trap kan verlengd worden en zo met de bomen meegroeien.

 

De kunstenaar volgde met zijn ontwerp de bestaande noord-zuid gerichte zichtlijn die Helene Kröller-Müller destijds had laten aanleggen en waarvan zij in 1930 het begin markeerde met het beeld Gewei van John Rädecker. Giezen bracht de lijn niet alleen onder de aandacht, maar zette hem ook door in de vorm van de trap.

 

In de negen maanden dat de trap open was, beklommen naar schatting een 60.000 mensen het kunstwerk. Problemen hebben zich daarbij nooit voorgedaan. Wel werden bezoekers via bordjes gewaarschuwd dat het beklimmen een bovengemiddelde inspanning vraagt. Wie last van hoogtevrees heeft, kon beter van een beklimming afzien. Het museum heeft een veiligheidsprotocol, daarin staat dat het kunstwerk alleen betreden mag worden bij droog weer en weinig wind.

 

 

 

 

 

 

Schoolreisje

 

In 2006 ging het mis. Leerlingen op schoolreisje beklommen de trap. Eén van de jongeren rende het betonnen gedeelte van de trap af en kwam ten val. Directeur Evert van Straaten van het Kröller-Müller wist niet hoeveel treden het slachtoffer was gevallen. ‘Maar het is een luie trap met een helling van 31 graden, dus je kunt niet van boven naar beneden vallen.’ De 17-jarige legde zo’n twintig meter niet op eigen benen af. De jongen werd per traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht, waar hij er snel weer bovenop kwam.

 

 

Sluiting

 

De trap is sinds het ongeval gesloten. Directeur Evert van Straaten stelt dat het museum zich niet aansprakelijk, maar wel verantwoordelijk voelt voor het ongeluk. “De trap is niet gevaarlijk als iemand er rustig mee omgaat. Maar we weten nu dat er wel degelijk een risico kan ontstaan als iemand bijvoorbeeld naar beneden rent.“ Elke bezoeker heeft een eigen verantwoordelijkheid, zowel voor zichzelf als tegenover anderen schrijft de directeur in een column over het gebeuren.

 

De weersomstandigheden waren tijdens het ongeval niet ongewoon: het was droog met windkracht 4. Volgens het geldende protocol is dat geen belemmering om het kunstwerk open te stellen voor publiek. Zware regen, harde wind, onweer, vorst of sneeuwval zijn dat wel.

 

Onderzocht werd of de trap misschien met een aangescherpt toegangsprotocol of bouwkundige aanpassingen weer opengesteld zou kunnen worden. Van Straaten: “Een van de dilemma’s waar we voor staan is dat grondige bouwkundige aanpassingen het karakter van het werk zullen veranderen en de noodzaak ervan als beeld in de beeldentuin zullen aantasten.” De trap bleef dicht. Tot de opties die in overweging worden genomen behoort ook afbraak van het kunstwerk.

 

Krijn Giezen was zeer aangeslagen door het ongeval. Hij zag de huidige afsluiting van het werk als een onderdeel van het functioneren van het werk in de tijd.

 

 

 

 

 

 

 


 

Krijn Giezen (1939-2011)

 

Giezen was tekenaar, assemblagekunstenaar, beeldhouwer en architect. Zijn oeuvre bestaat uit werken die gebaseerd zijn op hergebruik en vindingrijkheid. ‘Afval bestaat niet’ was zijn motto. Zijn doorgaans functionele projecten hadden vaak een relatie met elementaire levensbehoeften als wonen, werken, eten en kleding. Zo vertegenwoordigde hij in 1978 Nederland op de Biënnale van Venetië, waar hij in een hut tussen de nationale paviljoenen aan de bezoekers zijn zelfgevangen en gerookte haring ofwel bokking aanbood.

 

Giezen was een belangrijk assemblagekunstenaar in de jaren zestig en was vervolgens een pionier van de Land art en ecologische kunst. Hij hield zich graag bezig met landschapselementen. Giezen was steeds erg begaan met de context waarbinnen een werk ontstond, het werd aangepast aan de tentoonstellingsplek. Zo ontstond ook de trap op de Veluwe.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  september 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller