Wolk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wolk door Carel Visser, 1985

   

 

 

 

 

 

 

Man Ray

 

Het werk doet denken aan ‘Emak bakia’ van Man Ray uit 1926 (het kunstobject, niet de film met de gelijknamige titel). Het object bestond uit de kop van een chello met paardehaar. Het chello-deel vond Ray op een rommelmark en het was verweerd en versleten. De kunstenaar wilde de ouderdom van het hout benadrukken en gaf het een baard van wit paardehaar. In 1970 is een editie van tien exemplaren in zilver met haar gemaakt.

 

De wolk van Carel Visser is ook gemaakt van zilver en wit paardehaar. Mogelijk wilde Visser een hogere macht uitbeelden met de wolk met baard, maar misschien is het een ode aan Man Ray.

 

  

 

 

 

 

 

 

 


 

Carel Visser (1928-2015)

 

Wikipedia

 

 

Carel Visser was altijd geïnteresseerd in abstractie. Zijn eerste beelden maakte hij van ruw hout en dieren boeiden hem meer dan de mens. Hij laste de beelden, gemaakt van ijzeren pijpen en plaatijzer, in elkaar. De lastechniek had Visser zich eigengemaakt in de werkplaats van het aannemersbedrijf van zijn vader.  Later werkte hij puur abstract en weer later contructivistisch, hij assembleerde een grote verscheidenheid aan materiaal.

 

 

 

 

                                                                                                                                                         materiaal: zilver en paardehaar

 

 

Wilhelminaring 2004

 

"Mooie ring." Carel Visser was zichtbaar blij met de Wilhelmina-ring, die hij op Paleis Het Loo in Apeldoorn kreeg uitgereikt. De oeuvre-prijs bestaat uit 2.500 euro en de opdracht voor een sculptuur voor de openbare ruimte in Apeldoorn, daar is 45.000 euro voor uitgetrokken. De tweejaarlijkse prijs bestaat sinds 1998 en drie keer kunstenaars gingen Visser voor: Joop Beljon, Joep van Lieshout en Jan van Munster. De prijs is in het leven geroepen ter gelegenheid van het feit dat het vijftig jaar geleden was dat Wilhelmina afstand deed van de troon.

 

Volgens de jury verdiende Carel Visser (1928) de prijs, omdat hij heeft bijgedragen aan een wezenlijke vernieuwing in de beeldhouwkunst, 'voornamelijk doordat hij ruimte in het voorheen massieve beeld heeft gebracht en het beeld een nieuwe positie in het overgangsgebied tussen ruimte en aarde gegeven'.

(augustus 2004)

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

In tijdelijk bruikleen aan Rijksmuseum Twente voor de tentoonsteling ‘Paden naar het Paradijs’

 

 

Foto’s:  december 2013

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina museum Kröller Müller

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller