Woning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Demeure 3 door Henri Etienne-Martin, 1960

 

 

Geborgen

 

Demeure 3 maakt onderdeel uit van een reeks. Het eerste beeld van de serie ontstond tussen 1954 en 1958, latere beelden zijn o.a. le Passage (1969), le Fil du temps (1978), en Terrasse de la terre et de l'air (1973-1984). Demeure 3 heeft een oplage van 4. Etienne-Martin vertelde dat zijn inspiratie voor de Demeures kwam uit jeugdherinneringen aan het grote ouderlijke huis, waar hij zich gelukkig en geborgen voelde.

 

 

 

                    

 

 

 

De vorm van de noot was het vertrekpunt voor deze Demeure. De noot is ‘gekraaktt’ en de vier schillen zijn rondom een centraal deel gezet. Het centrale deel dat weg heeft van een strandstoel noemde Etienne-Martin vrucht, poort, slot, buik, doorgang, graf, bedstede, woning; allen begrippen die relateren aan het leven en de dood. Etienne-Martin zegt met de buitenste vier objecten ook naar handen te verwijzen, twee beschermend en twee afhoudend rond de centrale opening.

 

Een foto uit 1973 laat zien dat oorspronkelijk de onderdelen veel dichter bij elkaar opgesteld stonden, meer als een schil rond een pit.

 

 

 

            

 

 

 

 

                             

 

 

                                  Demeure 4 met de latere toevoeging in de titel 'Lanleff',  staat in het Siegerpark in Amsterdam.

 

 

 


 

Henri Etienne-Martin (1913-1995)

 

Wikipedia

 

Etienne-Martin is geboren in Lyon waar hij zijn eerste kunstzinnige scholing krijgt; zijn opleiding voltooit hij in Parijs.

 

 

Persoonlijk

 

De Franse beeldhouwer ETIENNE MARTIN is dinsdagavond op 82-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Martin is tot kort voor zijn dood actief geweest. Zijn laatste opdracht was een werk dat op het plein voor de in aanbouw zijnde Grande Bibliothèque in Parijs moest komen.

 

Martin maakte zijn knoestige en raadselachtige beelden in gips, waarvan bronzen afgietsels werden gemaakt, dan wel direct in hout. Hij kreeg zijn opleiding aan de academie in Lyon en later in Parijs bij de beeldhouwer Charles Malfray. Van 1958 tot 1960 was hij docent aan de academie voor toegepaste kunsten in Parijs.

 

(de Volkskrant, 23 maart 1995)

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller