Watermeloenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Watermelons door Ai Weiwei, 2007

 

 

 

 

 

Waarde en Waan

 

Zeventien watermeloenen uitgevoerd in porselein liggen verspreid over de vloer. De eerste gedachte die opkomt bij het zien van de uitgestalde namaakvruchten: Weiwei moet gedacht hebben: ‘die westerlingen kopen toch alles waar ik mee aan kom’. Een gedachte die alles te maken heeft met waardewaardering.

 

Weiwei bevraagt de waarde van objecten in deze wereld waar ongelimiteerd geproduceerd, gekopieerd en gereproduceerd wordt. Hij doet dat in de context van een oude cultuur met een miljoenen-bevolking die met eenvoudig handwerk ook oneindig kan (re)produceren. Ai Weiwei bevindt zich tussen deze twee werelden, de huidige westerse wereld en de oude Chinese cultuur, en speelt met de waardewaardering van objecten met begrippen als antiek, handgemaakt, namaak, oplage, voedsel.

 

Weiwei beschilderde vazen uit de Ming-dynastie -of kopiën van die vazen, hij laat zich er niet over uit-, liet ze stuk vallen en liet miljoenen porseleinen zonnepitten met de hand beschilderen. Antieke krukjes en de porseleinen meloenen stuurt hij in grote getale de wereld over. Is het kunst, is het waardevol? Als een kopie niet van het origineel te onderscheiden is, is het origineel dan waardevoller alleen omdat het oud is? Is een handgemaakte kopie waardevoller dan een machinale kopie die gemaakt is alsof het handwerk is?

 

 

 

 

 

 

 

                           

 

                               Sotheby’s, maart 2014

 

 

                           

 

                               Sotheby’s, november 2013

 

 

 

 

                               Waarde: belangrijk voedsel, zomers tussendoortje of kunstobject, echt of namaak?

 

 

 

 

 

 


 

Ai Weiwei (Peking, 1957)

 

Wikipedia NL                 Wikipedia E

 

 

De Chinese kunstenaar Ai Weiwei (1957) maakte tijdens een verblijf in New York van 1981-93 intensief kennis met westerse moderne kunst. Vooral het werk van Marcel Duchamp (1887-1968) maakte indruk. Duchamp is bekend geworden door zijn ‘ready-mades’, alledaagse voorwerpen als een omgekeerd ijzeren flessenrek en een porseleinen urinoir bestempelde hij tot kunstwerk.

Terug in China speelde Weiwei een belangrijke rol in de opkomst en ontwikkeling van de hedendaagse Chinese kunst. Weiwei ziet kunst als middel om veranderingen te forceren, om ruimte te scheppen voor nieuwe mogelijkheden. Naast beeldend kunstenaar is hij ook architect en vormgever, en als maatschappijcriticus een luis in de pels van de Chinese samenleving. Dat laatste wordt hem niet in dank afgenomen. Zo werd zijn studio afgebroken, zijn blog geblokkeerd, werd hij gevangen gezet, kreeg hij een enorme ‘belastingaanslag’ voor de kiezen en is hij beperkt in zijn bewegingen door huisarrest. De repressie heeft hem, en zijn kritiek, wereldwijde aandacht opgeleverd.

 

 

 

 

 

 

 


 

Groninger Museum, Groningen

 

 

Foto’s: augustus 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea