Hoorn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z.t. door Gjalt Blaauw, 2003

 

 

 

                                                                                    Links: ‘De ontvoering van het gouden hert’ door Rémy Blanchard, 1982

 

Spons

 

De beeldhouwer benoemt zijn werk niet omdat naar zijn mening de kijker daarin zijn eigen vrijheid moet hebben. De blauwe hoorn met aan/op de voet een steen, is het organisch of anorganisch? Een korstmos, een poliep, een bloem of een lege hoorn des overvloeds? Het zou een spons kunnen zijn die net onder de waterspiegel op een rotsblok groeit. Wiegend staat hij met een verleidelijke open mond het krioelend grut naar binnen te lokken: de hoorn des doods.

 

 

 

 

                                                                                                            Linksboven: etsen van A.R. Penck

 

 

 


 

Gjalt Blaauw (1945)

 

www.gjaltblaauw.nl                         Wikipedia

 

Massa, ruimte, materiaal en evenwicht zijn de uitgangspunten van Blaauw. Het spel met evenwicht – uit het lood en toch in balans – is een belangrijk aspect en stapelen een veel gebruikte werkwijze. De kunstenaar wil dat het werk los komt van de grond.

 

 

 

 

 

 

 


 

Groninger Museum, Groningen

 

 

Foto’s: augustus 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea