Opkomend Afrika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rising Africa door Wessel Couzijn, 1961

 

 

De sculptuur ‘Rising Africa’ wordt door het Rijksmuseum Twente aangeduid met de Nederlandse titel ‘Afrika ontwaakt’. De Technische Universiteit van Eindhoven heeft ook een exemplaar en daar krijgt het beeld de titel ‘Vliegend’ mee.

 

 

 

                   

 

Expressief

 

De expressieve beelden die Couzijn in de jaren zestig maakte, hadden vaak vleugelachtige vormen, scherpe uitsteeksels en een oprijzende houding. In die periode waren dit soort beelden nieuw en gewaagd, er woedde een richtingenstrijd tussen de figuratie

- dat als conservatief werd gezien - en de abstractie - dat de moderne tijd vertegenwoordigde -.

 

 

 

 

 

 


 

Wessel Couzijn (1912-1984)

 

Op driejarige leeftijd verhuist Wessel Couzijn met zijn moeder naar New York. Als gevolg van kinderverlamming kan hij een arm niet meer optimaal gebruiken. De fysieke kant van het beeldhouwen is daardoor een zware opgave voor hem.

 

In 1930 wordt hij toegelaten tot de schilderafdeling van de Rijksacademie in Amsterdam. Op die afdeling wordt vaak met gips gewerkt. Hij is hier zo enthousiast over dat hij zich inschrijft voor de beeldhouwafdeling. Hij krijgt les van Jan Bronner en wordt een groot bewonderaar van de hoogleraar. Zo maakt hij vaak beelden volledig in de geest van Bronners architectonische beeldhouwkunst. In 1947 maakt Couzijn een gedenkteken in steen voor het bordes van het stadhuis van Made. Bronner is niet zo te spreken over dit werk; Couzijn is erg geraakt door zijn reactie en zoekt zijn eigen weg.

 

In 1948 begint de kunstenaar met brons te werken. Hij maakt in 1951 een ontwerp voor het Nationaal Monument voor de Koopvaardij in Rotterdam en dit ontwerp betekent een doorbraak. De open, losse vormen die hij gebruikt zijn nog vrij nieuw in Nederland. Voor het eerst is in de aangevreten en uitwaaierende vlakken de latere Couzijn te herkennen.

 

In 1960 breekt Couzijn nationaal en internationaal door. In dat jaar is het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië vrijwel geheel aan zijn werk gewijd. Hij toont daar voor het eerst de brozen sculptuur ´Belichaamde Eenheid´ die in 1963 voor het Unilever-gebouw in Rotterdam wordt geplaatst.

 

 

Wkipedia

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Binnentuin van het Rijksmuseum Twenthe, Enschede

 

Foto’s: december 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea