Compositie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zonder titel door Lotti van der Gaag, 1953

 

 

Cobra

 

November 1948 richtte een aantal kunstenaars de groep Cobra op. Het doel van de Cobra-kunstenaars was om zonder vooropgezet plan en met veel fantasie tot kunstwerken te komen. Later sloten ook beeldhouwers (Shinkichi Tajiri) en schrijvers en dichters (Remco Campert en Hugo Claus) zich aan.

 

 

 

 

                   

Parijs

Lotti van der Gaag maakte vanaf het begin van haar kunstenaarsloopbaan fantasiefiguren, maar de manier van werken die haar bekend heeft gemaakt ontwikkelde ze in Parijs. Rond 1950 trok Van der Gaag naar de Franse hoofdstad met foto’s van haar werk en een aanbevelingsbrief aan Simon Vinkenoog. Van der Gaag: “´Bij Vinkenoog kwam ik Corneille tegen, die zei: ¨Kom langs.¨ Toen ik kwam, was hij niet thuis maar Appel wel. Ik ben er toen blijven hangen.” Ze betrok een ruimte in het pakhuis aan de Rue Santeuil waar de Cobra-leden werkten.

 

Componeren met klei

Ze kreeg les van beeldhouwer Zadkine. Hij leerde haar hoe ze open vormen moest maken. Lotti van der Gaag had snel succes. Haar werkwijze: “Je componeert met klei. Je kijkt en dan moet er daar wat en hier wat, dan draai je het om, er gaat iets weg en er komt iets bij. Het is gewoon mijn onbewuste. Ik leef me uit en laat m´n fantasie gaan en dan kijk ik of het goed gaat en of de compositie goed was.”

 

 

 

 

 

 

Haar werk werd opgemerkt door Willem Sandberg van het Stedelijk Museum Amsterdam en Wim Beeren, zijn latere opvolger. Galeries pikten haar werk op. Van der Gaag: “Sandberg en De Wilde maakten op een gegeven moment een Cobra-boekje en daar wilden ze me bij hebben. Dat weigerde ik. Ik woonde nog in dat huis en ik dacht: dat geeft een reuze rotzooi.”, “Ik wilde geen vriendschappen verstoren” en  “Ik werd op de Rue Santeuil geaccepteerd omdat ik geen bedreiging was.”

 

Cobraïste pur sang

Van der Gaag hoorde niet bij Cobra in enge zin omdat ze niet aan de Cobra-tentoonstellingen van destijds deelnam. Maar kunsthistorici plaatsten in de jaren tachtig  haar op grond van haar werk toch bij de Cobra-beweging. Corneille was het daar fel mee oneens. Hij schreef in 1994 een woedende brief aan het Stedelijk Museum toen zij in een catalogus tot de Cobra-groep werd gerekend “Dit is een ernstige geschiedenisvervalsing”. Maar door anderen werd ze een ´Cobraïste pur sang´ genoemd.

 

 

 

 

 

 


 

Lotti van der Gaag (1923-1999)

 

Wikipedia

 

 

 

                                                                                  naast het museum staat De Gek door Lotti vd Gaag, 1951

 

 

 


 

Cobramuseum, Amstelveen

 

Foto’s: juni 2014 (en september 2016)

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea