Bio

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biopik door Joep van Lieshout, 1992

 

 

Eigen gang

 

Bio staat voor het leven. De biopik leeft een onafhankelijk leven, het organisme volgt zijn oerdrift. Het trekt zich van niets en niemand iets aan, het ding gaat zijn eigen gang lijkt de titel te willen zeggen.

 

Geilheid en kracht

 

Biopik is met werken van gestapelde bierkratten uit de jaren tachtig, een van de weinige autonome werken die Van Lieshout aan het begin van zijn kunstenaarsschap maakte. Zijn oeuvre omvatte in die periode vrijwel alleen gebruiksvoorwerpen. In een interview met dagblad Trouw zei de kunstenaar in 1995: “Die vermenging van functionele en non-functionele voorwerpen is een bevrijdende ontheiliging van beelden” en “Mij gaat het om geilheid en kracht”.

 

 

 

 

 

 

Pastische

 

De fallusvorm doet denken aan het werk ‘Princess X’ van Brancusi (1916). Bij het zien van deze prinses riep Matisse (of was het Picasso?) uit: “Voilŕ, le phallus”. De reusachtige dildo met de kunstenaar als drager gebruikte Anthon Beeke in de jaren negentig voor een advertentiecampagne ten bate van de Kunstkoopregeling.

 

 

 

                             

 

                                         Princess X (900 gekanteld)                                           Advertentie

 

 

Meester van de pastiche

 

    Joep van Lieshout maakt veel pastiches, zelfs de portretfoto op zijn Wikipedia-pagina is een pastiche van een foto van

    Constant Nieuwenhuys, de bedenker van de utopische stad New Babylon.

 

    

 

    Constant Nieuwenhuys (foto: Bram Wisman)                      Joep van Lieshout (foto: Diederik den Dikkenboer)

 

 

 


 

Joep van Lieshout (1963)

 

www.ateliervanlieshout.com           Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam

 

Foto’s: april 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea