Bloemennimf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La Nymphe door Aristide Maillol, 1930

 

 

 

 

 

 

Provenance

 

Op de tentoonstelling Sonsbeek ’55 in 1955 was de beedhouwer Aristide Maillol onder andere vertegenwoordigd met ‘Une des trois Nymphes” (een der drie nimfen). Het Algemeen Handelsblad meldde op 21 september 1955:

 

                                                                        

 

 

In hetzelfde jaar schonk P. Fentener van Vlissingen bij zijn aftreden als directeur Vlisco (Van Vlissingen Katoen) het beeld ‘Nymphe’ of ‘Aglaia’ van Maillol aan de stad Helmond. Er wordt gefluisterd dat ook het afstaan van een gedeelte van de Kasteeltuin voor een uitbreiding van de fabriek een rol heeft gespeeld bij de goede gave. Het beeld werd geplaatst bij het kasteel annex raadhuis. Begin deze eeuw ontdekte de gemeente volgens het Eindhovens Dagblad dat het een meesterwerk van een paar miljoen euro buiten had staan, en werd de nimf binnen de museummuren gehaald.

 

 

 

 

                                                                                                                              Foto: Broeder G. van den Burgh

 

 

 

 

 

Aglaia

 

Het beeld is geïnspireerd op de 19-jarige Lucille Passavant, toenmalig model en maitresse van de beeldhouwer. Maillol gaf het de naam ‘La Nymphe’. Hij nam het op als centrale figuur in een driedelige beeldengroep ‘Les trois Nymphes’ waaraan hij van 1931-1937 werkte.

 

Het is niet precies bekend hoe het beeld van Helmond aan de titel ‘Aglaia’ is gekomen. Aglaia is een van de drie gratiën, godinnen die Venus dienen. Deze gratiën zijn de personificatie van gratie en schoonheid. Vermoedelijk heeft de gulle gever Fentener van Vlissingen de naam meegegeven.

 

Maillol had een grote bewondering voor klassieke Griekse beeldhouwkunst. Aglaia is een van de drie gratiën die bestaan uit: Aglaia (glans/ schoonheid), Euphrosyne (vreugde/vrolijkheid) and Thalia (geluk/ feestelijkheid), dochters van Zeus en Eurynome. Maar Maillol heeft aangegeven dat zijn drietal de nimfen van de bloemenweiden verbeelden en krachtiger zijn dan de gratiën.

 

 

 

      

 

                    atelier van Maillol, 1936                                                                                atelier van Maillol; foto: Brassaï

 

 

 

 

Maillol: “De natuur ontwikkelt zich volgens een symmetrisch ritme.

Ik laat in mijn kunst de harmonie van de natuurlijke structuren zien.”

 

 

 


 

Aristide Maillol (1861-1944)

 

Wikipedia

 

 

   

 

                                                                                                                                               Het Vaderland, 6 december 1936

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum Helmond

 

Foto’s: december 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea