Schroefboog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Screwarch door Claes Oldenburg, 1982

 

 

 

Schroefbrug

 

Rotterdam had al voor WO II plannen de oude Willemsbrug uit 1878 over de Nieuwe Maas te vervangen, maar de nieuwe brug werd uiteindelijk pas in 1981 opgeleverd. Claes Oldenburg raakte in de jaren zeventig geďnspireerd door de plannen en ontwikkelde een idee voor een ontwerp. Zijn brugbogen zouden bestaan uit twee reuze-schroeven.

 

 

                                                          

 

                                                                                                      Still uit een Arttube filmpje van Emile Steginga, 2010

 

Uit de toelichting op de site van het museum:

 

De toenmalige museumdirecteur Wim Beeren sprak in 1978 met Oldenburg en zijn vrouw Coosje van Bruggen af dat zij van dit idee een maquette, een ets en een grote sculptuur zouden maken voor de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De schroefsculptuur zou niet zo groot als een brug over de Nieuwe Maas worden, wel werd het formaat zo groot dat het beeld precies in het museum paste. In 1983 is de schroefboog in het museum tentoongesteld, maar als snel werd besloten dat het werk een permanente plaats in de beeldentuin van het museum moest krijgen. Claes Oldenburg koos zelf deze plek aan de vijver, waar het beeld in zijn ogen goed tot zijn recht zou komen.

 

 

 

 

 

Denaturaliseren

 

Oldenburg verdiepte zich in het verschil tussen realiteit en weergave van de realiteit en deed dat door te variëren met materiaal en schaal. Een object bestaat bij de gratie van het gebruikte materiaal en de omvang. Vervang het materiaal voor iets anders of verveelvoudig de grootte en er is een ander object, een niet meer functioneel, een gedenaturaliseerd object. Zo ontstonden zijn zachte en reuzen-sculpturen.

 

 

 

 

 

Melkpoeder: storm boven zee

 

Oldenburg kwam tot zijn vergrotingen van gewone voorwerpen door het bestuderen van reclamedrukwerk. Afbeeldingen van voorwerpen van verschillende grootte worden in plaatjes van gelijke grootte afgedrukt. Zo kan een sinaasappel even groot worden als een fiets. Toch merkt het menselijk oog niets vreemds op. Oldenburg verzamelde reclame-afbeeldingen, hij schreef bij een reclame-foto van melkpoeder: “rainstorm at sea”.

 

 

 

 

 

 

 


 

Claes Oldenburg (1929)

 

Wikipedia

 

Oldenburg is vooral bekend geworden door zijn beelden die uitvergrote gebruiksvoorwerpen zijn, zoals de troffel, een schroef, ijsco, veiligheidspeld, badmintonshuttle e.d. Bekend zijn ook zijn slappe beelden, een stopcontact, een wastafel als een ingezakt kussen. In Eindhoven bevindt zich het werk Flying pins: enorme omvallende kegels en een kegelbal. Oldenburg is de belangrijkste vertegenwoordiger van de kunststroming Pop-art.

 

 

 

 

 

 


 

Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam

 

Foto’s: december 2012, april 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea