Toorop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Toorop door John Rädecker, 1933 (2e gieting 2001)

 

 

 

 

                                                                                                                             de achterkant

 

 

 

 

 

Studie

 

In de jaren dertig maakte Rädecker voor een monument in Den Haag ter ere van de schilder en tekenaar Jan Toorop (1858-1928) een portretkop van de kunstenaar geflankeert door figuren die Inspiratie, Arbeid en Muze voorstellen. De opdrachtgevers was een comité gevormd uit vertegenwoordigers van onder meer de Haagse Kunstkring, Arti et Amicitiae, de Nederlandse Kring van Beeldhouwers en de Bond van Nederlandse Architecten. Eind 1931 was het gipsmodel op ware grootte klaar, het comité was lovend. In 1936 werd het monument tijdelijk geplaatst in de tuin van het Gemeentemuseum en maart 1937 met een bijgewerkt voetstuk onthuld. De bronzen kop is een studie voor of afgeleide van het monument.

 

 

 

                                             

                                                      

                                              Voorwaarts, 29 okt 1931: Rädecker werkt aan het Toorop-monument, links het gipsontwerp

 

                                             

 

                                                De Tijd, 27 okt 1931

 

 

 

 

 

 

 

 

Atelier van Charley Toorop in Bergen (Foto: Eva Besnyö, 1946). Zij zag in het portret van haar vader

“het sterkste den vroegeren Toorop, den tragischen en strijdenden. Er is muziek in, en veel sfeer.”

Op de schoorsteenmantel een portret van het gezin Rädecker.

 

Haar mening werd gevraagd omdat in de Haagse Gemeenteraad “een ijselijk rumoer” werd gemaakt

over het monument. Men vond het “een Totempaal welke thuis hoort op Tahiti”.

 

 

 

 

 

 

 


 

John Rädecker (1885 – 1956)

 

Wikipedia

 

John Raedecker of Rädecker was een van de belangrijkste beeldhouwers van de jaren ’20 en ’30 en werd in zijn tijd beschouwd als de ‘grand old man’ van de Nederlandse beeldhouwkunst. Hij was een virtuoos hakker in steen; ‘niemand kan zo’n huid hakken als John’ zei Mari Andriessen over hem. Zijn beelden zijn vaak grof van vorm, de nadruk ligt op sensitiviteit en sensualiteit. Hij wordt tot de Amsterdamse School gerekend maar bracht een groot deel van zijn leven door in het Noord Hollandse Groet.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Kranenburgh, Culturele Buitenplaats in Bergen

 

Foto’s: augustus 2015, januari en juli 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea