Mutant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mutatie door Shinkichi Tajiri, 1960

 

 

                   

 

 

                                                           

 

                                                                                             Tajiri met een ‘one day sculpture’, 1950 in Parijs (Foto: Sabine Weiss)

                                                         

Organische vormen

 

In het begin van zijn loopbaan laste Tajiri objecten van schroot. Hij maakte in de jaren vijftig onder andere vleesetende planten en in de jaren zestig creëerde hij zaadbollen. Tajiri voelde zich verbonden met de natuur.

 

Hij was bang te stagneren in zijn werk, bang voor stilstand. Een uitspraak: “The biggest sin is stagnation”. Muteren is veranderen, ieder organisme is het resultaat van reeksen mutaties, van een lange ontwikkeling.

 

 

 

 

Kokerworm? Belemniet?

 

 

 


 

Shinkichi Tajiri  (1923-2009)

 

Wikipedia                          www.shinkichi-tajiri.com

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Hans Verhulst, Ben Guntenaar en Carel Kneulman richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

 

 

 

Een verwant werk: ‘Abstract’, 1960

 

 

 


 

Cobra Museum, Amstelveen

 

Foto’s: juni 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea