Gat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gat door Carel Visser, 1966

 

 

Stapeling

 

In 1964 maakte Visser zijn eerste beeld in een serie die naar hij zelf zegt voortkwam “uit een gevoel voor evenwicht”. Hij stapelde en deelde balken die een lengtebreedte verhouding hadden van 6:1 of 8:1 tot een geheel dat wankel lijkt, maar in perfect evenwicht is. In dit beeld stapelde hij in de verhouding 6:1.

 

 

 

 

                   

 

 


 

Carel Visser (1928-2015)

 

Wikipedia

 

 

Carel Visser was altijd geïnteresseerd in abstractie. Zijn eerste beelden maakte hij van ruw hout en dieren boeiden hem meer dan de mens. Hij laste de beelden, gemaakt van ijzeren pijpen en plaatijzer, in elkaar. De lastechniek had Visser zich eigengemaakt in de werkplaats van het aannemersbedrijf van zijn vader.

 

Later werkte hij puur abstract en weer later contructivistisch, hij assembleerde een grote verscheidenheid aan materiaal. Uitspraak van de kunstenaar: “Je kunt in je leven op een gegeven moment kiezen voor het voortbouwen op wat je hebt bereikt, voor het uitbouwen van de plaatsen die je bezet. Maar je kunt ook kiezen voor het avontuur. En dan zet ik me in mijn werk toch af tegen wat er is en kies ik voor wat er nog niet is.”

 

 

 

 

 

 

Vergetelheid

 

Carel Visser wordt een van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers uit de tweede helft van de vorige eeuw genoemd, hij overleed 1 maart 2015. Toch haalde hij de in memoriam-eindejaarslijstjes van 2015 van de Volkskrant en NRC niet; een kampioene verspringen, een sportcommentator, een van de scheppers van de Simpsons en een Brits fantasy-auteur waren vermeldingswaardiger.

 

 

 


 

Rijksmuseum Twenthe, Enschede

 

Foto’s: december 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea