Afvoer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zonder titel door Leo Vroegindeweij, 1992

 

 

 

 

 

Rioolbuizen

 

Citaat van Stroom, den Haag over het Sokkelplan:

 

Vroegindeweij maakte begin jaren tachtig furore als een van Nederlands nieuwe generatie beeldhouwers. Met hun poŽtische en persoonlijke sculpturen reageerden zij op de minimale vormentaal en immateriŽle kunst van hun voorgangers: de minimalisten en conceptuelen. Destijds vouwde, knipte en plooide Vroegindeweij grillige, abstracte beelden van platen lood en messing. Het lijken soms grote, grijze bloemen zonder steel.

 

Vanaf 1985 verwerkt Vroegindeweij in beton of cement gegoten elementen in zijn sculpturen. Er ontstaat dan een tegenstelling tussen het grillige en handgevormde metaal en de relatief eenvoudige, ruwe afgietsels. In de jaren daarna gaat de beeldhouwer steeds meer gebruik maken van industriŽle en geprefabriceerde objecten als rioolbuizen, stalen kettingen en stoepranden. Deze combineert hij met kostbare materialen als zilver en marmer [in bijgaand werk: gips].

 

Ondanks alle tegenstellingen zijn er een paar constanten in het oeuvre van Vroegindeweij aan te wijzen. Als een echte beeldhouwer concentreert hij zich op principes als vorm en tegenvorm, positief en negatief, materie en textuur. Herhaling van vormen en maatvoering als leidend principe zijn eveneens essentieel.

 

 

 


 

Leo Vroegindeweij (1955)

 

www.leovroegindeweij.nl

 

Wikipedia

 

 

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† het werk is Ďingepaktí voor de winter: er staat een glazen huis omheen

 

 

 


 

Binnentuin van het Rijksmuseum Twenthe, Enschede

 

Fotoís: december 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea