Rode muur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

door Alfred Eikelenboom, 1998

 

 

Langs een drukke weg rijst een rode muur op als een verdedigingswerk. Er is een poort waarachter naar het lijkt zich de ruďnes van een stad bevinden, de muur is niet afdoende gebleken om de vijand te weren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Alfred Eikelenboom (1936-2014)

 

Eikelenboom in Wikipedia

 

 

Eikelenboom streeft er naar sculptuur te vertalen naar architectuur en zo kunst en architectuur te scheppen met een universele geldigheid. De middelen die hij daarvoor gebruikt bestaan uit bollen, cirkels, kegels, rechthoeken en vierkanten, verenigd in 'utopische modellen'. De utopische modellen zijn matgrijs. "Dat moet. Met die kleur worden volume en perspectief optimaal zichtbaar. In grijs wordt het verloop van kernschaduw en slagschaduw het duidelijkst." Achter zijn vormen schuilt geen somberte of dreiging, Eikelenboom vindt ze een ode aan de schoonheid van pure vorm.

 

De kunstenaar maakt zich sterk voor de herwaardering van vorm in de hedendaagse beeldende kunst. Hij voelt zich verwant aan het constructivisme uit de jaren twintig, waar methodisch vormonderzoek werd gedaan. Vormonderzoek klinkt in de moderne kunst gedateerd, men zoekt nu naar concepten vindt Eikelenboom. “Door de overwaardering van intellectuele constructies wordt vakmanschap, het maken van een mooie vorm, niet meer als kwaliteit erkend."

 

         Apotheosis

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Apeldoorn, Koning Stadhouderlaan/Laan van de Mensenrechten

 

Foto’s:  juli 2012

 

 

Startpagina