Dans van de kegels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying pins door Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen, 2000

 

 

 

 

 

Voltreffer

 

In het kader van de naderende eeuwwisseling en het EK-voetbal 2000 in Eindhoven, wilde het gemeentebestuur iets bijzonders voor de stad. In samenspraak met het Van Abbe-museum werd het echtpaar Oldenburg en Van Bruggen benaderd voor een kunstwerk in de openbare ruimte. De kunstenaars kwamen naar Eindhoven om meer te weten te komen over de stad en een locatie uit te zoeken. De kunstenaars zagen in de langgerekte kaarsrechte Kennedylaan een bowlingbaan en zagen aan het einde van die baan de ‘full strike’ voor zich. Ze besloten tot de verbeelding van de voltreffer op een kegelbaan, ‘Flying pins’. Het geel van de tien kegels verwijst naar de narcissen die de groenstrook in het voorjaar geel kleuren.

 

 

 

 

 

Dynamiek

 

Op de vraag wat in hun ogen Eindhoven heeft met bowling zei Oldenburg: “Bowling is dynamiek. Dat past bij wat Eindhoven óók wil'' en ”Bowling is een universeel spel. In 'Kennedylaan' zit het woord 'lane'.'' En Van Bruggen: “Kegels hebben iets van gloeilampen, en de bowlingbal lijkt op het Evoluon''.

 

 

 

 

 

Denaturaliseren

 

Oldenburg verdiepte zich in het verschil tussen realiteit en weergave van de realiteit en deed dat door te variëren met materiaal en schaal. Een object bestaat bij de gratie van het gebruikte materiaal en de omvang. Vervang het materiaal voor iets anders of verveelvoudig de grootte en er is een ander object, een niet meer functioneel, een gedenaturaliseerd object. Zo ontstonden zijn zachte en reuzen-sculpturen.

 

Melkpoeder: storm boven zee

 

Oldenburg kwam destijds tot zijn vergrotingen van gewone voorwerpen door het bestuderen van reclamedrukwerk. Afbeeldingen van voorwerpen van verschillende grootte worden in plaatjes van gelijke grootte afgedrukt. Zo kan een sinaasappel even groot worden als een fiets. Toch merkt het menselijk oog niets vreemds op. Oldenburg verzamelde reclame-afbeeldingen, hij schreef bij een reclame-foto van melkpoeder: “rainstorm at sea”.

 

 

 


 

Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen (resp. 1929 en 1942-2009)

 

oldenburgvanbruggen.com/largescaleprojects/flyingpins.htm

 

Wikipedia Oldenburg

 

Claes Oldenburg wordt de koning van de Amerikaanse pop-art genoemd, hij legde de dingen om hem heen onder een vergrootglas. Uit een oud manifest van Oldenburg: 'Ik ben voor kunst die zich vermengt met de rotzooi van alledag en er bovenop weer uitkomt.'

 

Oldenburg begon vanaf 1976 met Van Bruggen samen te werken, ze trouwden in 1977. Samen hebben ze meer dan veertig beeldinstallaties gecreëerd en gerealiseerd.

 

 

 

 

 

 

 


 

kruising John F. Kennedylaan en Fellenoord, Eindhoven

 

Foto’s: november 2013

 

 

Startpagina