Brandstapel Fountain door Karel Appel, 1992
/ 2001 Het werk is in 1992 gemaakt in Toscane en in 2001 in brons gegoten en geplaatst bij het Cobra-museum in Amstelveen ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de kunstenaar. Appel was tevreden met de plek, hij vond dat het beeld goed paste bij de compositie van de omgeving; “en je kunt het vanaf elke plek zien”, aldus de beeldhouwer. In 2004 schonk Appel het originele werk uit 1992 aan het museum. Brandstapelbeelden In de 90-er jaren bracht Appel de zomer door op zijn landgoed Villa Licia in Toscane. Voor de wijnboerderij van zijn buurman en kunstverzamelaar Giulio Baruffaldi maakte hij tien bronzen sculpturen. De onderdelen voor de werken scharrelde hij bijeen op het erf en uit de schuren van de opdrachtgever. Daarnaast assembleerde hij andere beelden. Hij gebruikte daarbij onder andere spullen waarmee wagens van (carnavals)optochten versierd werden. Appel voegde verder geboetseerde menselijke ledematen of dierkoppen toe en noemde de werken ‘brandstapelbeelden’. Fountain behoort tot deze serie beelden. Je maintiendrai Het verhaal gaat dat Appel de vogel bovenop een vrachtwagen gemonteerd zag en aan de chauffeur vroeg of hij hem mocht hebben. Een vogel staat voor Appel voor vrijheid, de vuist en klauw staan voor kracht. Op een vraag aan Appel in 1993 naar de betekenis van de gebalde vuist antwoordde de kunstenaar: “Je maintiendrai !”. Appel heeft zijn werk dezelfde titel meegegeven als de beroemde readymade van Marcel Duchamp uit 1917, een knipoog? Duchamp nam een urinoir, zette het op zijn kant en doopte het ‘Fountain’. Het bracht een aardverschuiving in de kunst teweeg. Karel Appel (1921-2006) Assemblages: “Ik maak er wat anders van” Appel in een interview met het Belgische Canvas in 2001 over
zijn werkwijze bij het maken van beelden: “Ik ga veel naar India, daar koop
ik in op oude markten, daar koop ik uit hout gehakte koppen op en dieren. Ik
heb net een heel stel -in New Delhi- koeiekoppen opgekocht, witte, uit
massief hout gehakt. Daar maak ik composities van, daar hak ik in en ga het
anders schilderen. Dus ik maak er wat anders van. Maar dat heb ik altijd
gedaan. Vroeger deed ik het van ouwe latjes die ik vond op straat. Die
timmerde ik aan elkaar en beschilderde ik. Daarmee ben ik dus altijd bezig
geweest.” Appel bleef tot ver na zijn tachtigste actief. ‘Des te ouder ik word, des te sneller vernieuw ik. Ik leef met elan en enthousiasme, dat zie je aan de kleur’, zei hij. Hij voegde er echter aan toe dat alle ellende van de wereld ook haar weerslag vond in zijn werk. Toscane In 1989 kocht Karel Appel in Toscane het landgoed Villa
Licia in de buurt van het dorpje Mercatale. Hij woonde in New York, maar
bracht daarna de zomers van 1989-1999 door in Italië. In 2003 verkocht Appel
zijn landgoed en was de Toscaanse periode geschiedenis. Drie jaar later
overleed hij. Sandbergplein, Amstelveen Foto’s: juni 2014 |