Ho, ho

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Homo prudens door Pauline Eecen, 1955

 

                                           brons

 

 

 

Homo prudens is de voorzichtige, verstandige en wijze mens; Prudentia is een van de deugden.

 

 

Het beeld, toen gemaakt in beton, stond zomer 1954 op een beeldententoonstelling in het stadspark in de stad Groningen. Het Nieuwsblad van het Noorden: “Een verzameling van een 100-tal beelden van een zestig inzenders, oud en jong, antiek georiënteerd of modern ingesteld [..].  Een tentoonstelling, die, hoewel natuurlijk bij lange na niet volledig, toch een grootse manifestatie van de huidige stand der Nederlandse beeldhouwkunst betekent.”

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pauline Macris-Eecen (1925)

 

Van 1952 -1956 komt de naam Pauline Eecen een aantal keer voor in de kranten. Ze nam deel aan de Sonsbeek-expositie in 1952; haar werk werd toen aangeduid als ‘Richier-achtig’. De Waarheid schreef in juni 1954 dat Pauline Eecen tot de jonge generatie beeldhouwers hoorde “die grote verwachtingen voor de toekomst wettigt.”

 

In december 1956 trouwde Eecen (31) de Griekse kunstschilder Constantin Georges Macris (40), het huwelijk werd gesloten in Bergen. Macris werd in Caïro geboren en woonde in Parijs; het echtpaar vestigde zich in de Rue Delambre op Montparnasse in de Franse hoofdstad. In de jaren 1959-60 woonde het stel twee jaar in Bergen, daarna vestigden ze zich in Chevreuse, Frankrijk. Na haar vertrek uit Nederland in 1956 verdween Pauline Eecen uit de Nederlandse krantenberichtgeving.

 

 

 

 

 

 

Info Kranenburgh, Bergen:

 

Eecen is onder andere bekend door haar portretten, de natuur speelt ook een grote rol in haar werk. Ze wordt vooral getroffen door de karakteristieke, sculpturale vormen van bomen, die in een langzaam abstracter wordende vormentaal steeds vaker in haar oeuvre terugkomen.

 

 


 

Kranenburgh, Culturele Buitenplaats in Bergen

 

Foto’s: augustus en september 2015

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld