Gaande

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vluchteling door Pauline Eecen, 1951?

 

                                           beton

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gaande vrouwenfiguur

 

Uit het Haarlem’s Dagblad van 25 januari 1952 over een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Alkmaar waar acht jonge kunstenaars exposeerden: “ [..] ik wil me afvragen waar en of de exposerende schilder of beeldhouwer mij ‘geraakt’ heeft en dan gaat mijn voorkeur al dadelijk naar die ‘gaande vrouwenfiguur’ van de beeldhouwster Pauline Eecen. Van haar zijn er ook twee zittende figuurtjes in zwart-gekleurd gips, die veel geest verraden, maar de grote figuur lijkt mij meer eigen en een zuiverder beeld van een persoonlijke ingeving.”    

 

Op de tentoonstelling Sonsbeek ’52 dat jaar toonde Eecen een gipsen beeldje van twee figuren op een bank, vermoedelijk hetzelfde werk waar het Haarlem’s Dagblad op doelde.

 

 

 


 

 

Pauline Macris-Eecen (1925)

 

 

 

Van 1952 -1956 komt de naam Pauline Eecen een aantal keer voor in de kranten. Ze nam deel aan het exposeren van beelden in de Keukenhof en aan de Sonsbeek-expositie in 1952; haar werk werd toen aangeduid als ‘Richier-achtig’.

 

De gemeente Emmen kocht in 1953 haar beeldengroep ‘De vier vrouwen’; drie jaar later werd het werk vernield door spelende kinderen.

 

De Waarheid schreef in juni 1954 dat Pauline Eecen tot de jonge generatie beeldhouwers hoorde “die grote verwachtingen voor de toekomst wettigt.”

 

 

 

 

Rechts: ‘Twee figuren op een bank’ (gips, 35 cm hoog) van Pauline Eecen op de tentoonstelling Sonsbeek ’52.

 

 

 

 

In december 1956 trouwde Eecen (31) de Griekse kunstschilder Constantin Georges Macris (40), het huwelijk werd gesloten in Bergen. Macris (1917-1984) werd in Caïro geboren en woonde in Parijs; het echtpaar vestigde zich in de Rue Delambre op Montparnasse in de Franse hoofdstad. In de jaren 1959-60 woonde het stel twee jaar in Bergen, daarna vestigden ze zich in Chevreuse, Frankrijk. Na haar vertrek uit Nederland in 1956 verdween Pauline Eecen uit de Nederlandse krantenberichtgeving.

 

 

 

 

 

 

Info Kranenburgh, Bergen:

 

Eecen is onder andere bekend door haar portretten, de natuur speelt ook een grote rol in haar werk. Ze wordt vooral getroffen door de karakteristieke, sculpturale vormen van bomen, die in een langzaam abstracter wordende vormentaal steeds vaker in haar oeuvre terugkomen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Kranenburgh, Culturele Buitenplaats in Bergen

 

Foto’s: januari 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld