Schaap met vijf poten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schaap met de vijf poten door Gerrit Bolhuis, 1968

 

 

 

De beeldhouwer ?

 

In de zomer van 1969 organiseerde het Singer museum in Laren een tentoonstelling met werk van 40 ‘thans levende beeldhouwers’. De werken bestonden vooral uit kleinplastiek en penningen, één van de beeldjes die getoond werd was een schaap met vijf poten. In de catalogus van de tentoonstelling wordt het schaap toegeschreven aan beeldhouwer Henri van Haaren en de foto laat hetzelfde beeld zien dat in Osdorp staat.

 

(Foto: uit de catalogus ‘Vorm van Leven’, 1969)

 

Het maandblad Ons Amsterdam publiceerde in 1971 een overzicht van kunstwerken in de hoofdstad. In de lijst staan twee kunstwerken genoemd die staan aan de Wolbrantskerkweg (het Stadspark) in Osdorp. Een beeld ‘Schaap met 5 poten’ van Gerrit Bolhuis en het ‘Maanhuis’ een werk van R. Ligtvoet. Het werk van Ligtvoet is inmiddels verdwenen, het schaap staat al sinds de jaren zeventig aan de Botteskerksingel. Wie is nu de maker van het schaap? Van Haaren of Bolhuis ?

 

Zoon van beeldhouwer Bolhuis, de architect Gijs Bolhuis, vertelt dat hij in bezit is van een schets van het schaap. Een kleine versie van het beeld was te zien op de tentoonstelling in het Singer, waarna ‘de vrienden van het museum’ het werk aankocht en schonk aan het museum. De gemeente Amsterdam heeft zijn vader vervolgens gevraagd het beeld vergroot uit te voeren. Waarom Van Haaren genoemd wordt in de catalogus is een raadsel, bij de namen van de 40 deelnemende beeldhouwers aan de tentoonstelling in 1969 komt Bolhuis niet voor.

 

 

 

                           

 

 

 

Vijf poten

 

Dat het schaap liefst vijf poten heeft, is op het eerste gezicht niet zichtbaar. Een medewerker van de dierenweide waar het kunstwerk vlakbij staat aan de telefoon: “hij heeft er maar vier hoor”. Pas bij nadere beschouwing is te zien dat het dier, dat in de sprong weergegeven is, twee achterbenen in de lucht heeft. Maar midden achter ook een stevige poot in de grond heeft staan.

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

Staartje

 

Dit schaap heeft een staartje en dat is niet gebruikelijk bij boerderijschapen in de 20e eeuw. De staarten werden gecoupeerd om parasieten en daarmee samenhangende ziekten te voorkomen. Het is voor deze organismen goed toeven onder een warme wollen en vochtige deken die de staart voor hen is.

 

In deze eeuw is het couperen van staarten in Nederland verboden. Dit schaap heeft de mutilatie al veel eerder niet hoeven doorstaan.

 

Lammetjes

 

Op het Osdorpplein staat ook een beeld van Gerrit Bolhuis: acht lammetjes dartelen naar een speelvijver. Of hollen naar dit moederschaap is wel gezegd. Maar acht lammeren is toch wel wat veel, zelfs voor een schaap met vijf poten.

 

 

 


 

Gerrit Bolhuis (1907 – 1975)

 

Wikipedia

 

Bolhuis stond tijdens zijn opleiding aan de Rijksacademie te boek als veelbelovend talent. Bolhuis won in 1934 de Prix de Rome en was later de gedoodverfde opvolger van professor Bronner als hoogleraar aan de Rijksacademie. Hij werd echter in 1947 tot zijn grote teleurstelling gepasseerd voor deze positie. Na de vijftiger jaren is hij geleidelijk in de vergetelheid geraakt, voor een belangrijk deel komt dat door zijn teruggetrokken leven.

 

Hij maakte vele oorlogsmonumenten, ook is het beeld van Bonifatius in Dokkum van zijn hand. In Stavenisse staat een vis ter herdenking van de watersnoodramp in 1953. Bolhuis hield ervan beelden te maken voor plekken waar kinderen spelen. In het Oosterpark staat de ‘Bokkenrijder”, een jongen op de rug van een bok. Achter de jongen is nog plaats, een uitnodiging aan kinderen om er even op te gaan zitten.

 

 

 

 

 

 

 


 

Botteskerksingel,  Amsterdam Osdorp

 

Foto’s:  maart 2011

 

 

Startpagina

 

Buitenbeelden in Amsterdam Osdorp